Jak do tej pory w stolicy nie ma ani jednaj obwodnicy zbudowanej w całości. Są trzy, które istnieją tylko częściowo: Obwodnica Śródmieścia, Obwodnica Miejska i Obwodnica Ekspresowa. Ominąć Śródmieście Podstawowym zadaniem Obwodnicy Śródmieścia będzie ograniczenie natężenia ruchu i rozładowanie korków na najbardziej zatłoczonych ulicach centrum, m.in. ul. Marszałkowskiej, w Al. Jerozolimskich, al. Jana Pawła II, ul. Świętokrzyskiej, al. Solidarności i na ul. Targowej. Na trasie obwodnicy powstać mają tunele i estakady, które uczynią ją bezkolizyjną. Już w tym roku powstały estakady nad rondem Starzyńskiego, obecnie planuje się budowę tunelów pod rondem Babka i Karcelakiem. Planuje się też domknięcie Obwodnicy Śródmieścia po praskiej stronie Warszawy, łącząc rondo Wiatraczna i rondo Żaba. W ramach tej inwestycji powstaną tunele pod rondem Wiatraczna i Radzymińską oraz estakady nad rondem Żaba. Budowa połączenia ma nastąpić do 2012 r. Niestety do tej pory nie wiadomo, jakie rozwiązania będą na pl. Zawiszy i na skrzyżowaniu przy pomniku Lotnika (skrzyżowanie trasy Łazienkowskiej z al. Żwirki i Wigury). Centrum bez korków Budowa Obwodnicy Miejskiej jest najważniejszą inwestycją drogową w stolicy, realizowaną z budżetu Warszawy. Ma ona otaczać obszar centrum i odciążyć zakorkowane, wewnętrzne dzielnice miasta. Obecnie na ukończeniu jest budowa Trasy Siekierkowskiej (koniec budowy do 2009 r.), w następnej kolejności planuje się budowę tuneli i estakad w ciągu ulic: Witosa, Sikorskiego, Doliny Służewieckiej, Rzymowskiego i Marynarskiej. Dzisiaj istnieją już bezkolizyjne połączenia z al. KEN i ul. Puławską oraz estakada przy Galerii Mokotów. Dalszy, zachodni odcinek Obwodnicy Miejskiej będzie tworzyć trasa NS. Ten bezkolizyjny ciąg obsłuży dzielnice: Wolę, Ochotę, Mokotów, Włochy i Bemowo. Przedłużeniem trasy NS na północ będzie biegnąca w tunelu droga ekspresowa S7, którą GDDKiA rozpocznie w 2012 roku. Poprzez węzeł Chomiczówka S7 połączy się z długo oczekiwaną trasą mostu Północnego. Najważniejszy element tej trasy, most Północny, ma powstać do 2010 r. Wschodnie domknięcie obwodnicy, które utworzy trasa mostu Północnego i trasa Olszynki Grochowskiej, pozostaje w sferze najodleglejszych planów. Niestety, te najważniejsze dla Pragi inwestycje powstaną nie wcześniej niż w 2020 r. Ekspresowo z Warszawy Prawdziwa rewolucja komunikacyjna ogarnie jednak Warszawę, gdy powstanie Obwodnica Ekspresowa. Jej zadaniem będzie przejęcie ruchu wlotowego i wylotowego i rozprowadzenie go po dzielnicach stolicy. Tym sposobem w znacznym stopniu odciąży ulice prowadzące przez centrum miasta i połączy skrajne, peryferyjne dzielnice, takie jak Ursynów, Włochy, Bemowo, Bielany, Białołękę, Wesołą, Wawer i Wilanów. Zachodnie elementy Obwodnicy Ekspresowej powstaną już w latach 2008 - 2012, natomiast wschodnie - między 2010 - 2014. Pierwszą budową, która może zacząć się już w tym roku, będzie przedłużenie trasy Armii Krajowej od ul. Powązkowskiej do autostrady A2 w Konotopie (koniec prac przewidywany jest na 2010 r). W następnej kolejności powstanie południowa obwodnica Warszawy od Konotopy do ul. Puławskiej (2008 - 2011). Planuje się też przebudowę istniejącego odcinka trasy Armii Krajowej wraz z mostem Grota-Roweckiego (2010 - 2012). Najważniejszymi obiektami obwodnicy mają być: tunel o długości 2,65 km pod Ursynowem, tunel w Wesołej (1 km), nowy most przez Wisłę pomiędzy Wilanowem a Wawrem oraz ponad 2 km estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym w Wawrze. Marzena Zemlich marzena.zemlich@echomiasta.pl