Pochodząca z Chicago Matana Roberts wychowała się w artystycznej dzielnicy miasta South Side. W dzieciństwie uczyła się gry na klarnecie, wcześnie też osłuchiwała się z muzyczną tradycją miasta. Chicago jest jednym z najważniejszych ośrodków muzycznych Stanów Zjednoczonych - właśnie do "wietrznego miasta", w latach kryzysu ekonomicznego, przenosili się jazzmani z całego kraju. W latach 50. Chicago stało się stolicą muzyki bluesowej. Roberts założyła trio Sticks and Stones wraz z basistą Johnem Abramsem oraz perkusistą Chadem Taylorem. Zespół występował w Velvet Lounge, najsłynniejszym jazzowym klubie w mieście. W 2002 roku saksofonistka przeprowadziła się do Nowego Jorku. W 2008 roku zadebiutowała krążkiem "The Chicago Project". Na płycie, wyprodukowanej przez pianistę Vijay Iyersa, wystąpili gościnnie członkowie formacji Prefuse 73 i Tortoise a także legenda chicagowskiej sceny jazzowej, saksofonista Fred Anderson. Na jazzowej scenie rozgłos zyskała dzięki wydanemu w 2011 roku albumowi konceptualnemu "Coin Coin Chapter One: Gens de Couleur Libre". Płyta stanowiła pierwszą z planowanych dwunastu części eksperymentalnego projektu. Za pomocą muzyki Roberts opowiada historię swojej rodziny, sprzężoną z historią ludności czarnoskórej w Stanach Zjednoczonych. Jej praca podejmuje tematy niewolnictwa i przemocy. "Coin Coin" opiera się na tradycjach i wierzeniach Afroamerykanów oraz na opowieściach, jakie Roberts usłyszała od swojej babki, opisujących czasy niewolnictwa. Protagonistką całej serii jest Marie "Coin Coin" Metoyer: XVIII-wieczna czarnoskóra działaczka na rzecz zniesienia niewolnictwa i pomocy humanitarnej. W 2010 roku Roberts gościnnie pełniła funkcję kuratora artystycznego jednej z najważniejszych przestrzeni artystycznych w Nowym Jorku - klubu The Stone, założonym w 2005 roku przez saksofonistę Johna Zorna. 13 lipca 2012 r. Matana Roberts wystąpiła w warszawskim Soho Factory podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days.