Celem akcji jest propagowanie idei rodzinnych domów dziecka oraz przełamywanie stereotypów utrudniających powstawanie takich placówek. Kampania, organizowana już po raz czwarty, potrwa do końca grudnia. - Największą zaletą rodzinnych domów dziecka jest to, że dzieci są w nich po prostu częścią rodziny, otoczone miłością i opieką. Mają mamę, tatę, rodzeństwo i dom. Mają też codzienne obowiązki, które uczą ich odpowiedzialności potrzebnej w dorosłym życiu - podkreśliła na konferencji w środę Barbara Passini z Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Jak dodała, w tradycyjnych domach dziecka może mieszkać nawet 70 dzieci, w rodzinnych - ok. 8. - To daje szansę dzieciom w rodzinnych domach dziecka na indywidualny kontakt z rodzicami i indywidualne podejście do ich edukacji" - zaznaczyła. Jak wynika z badań, wykonanych dla Fundacji przez SMG/KRC, w Polsce istnieje 267 rodzinnych domów dziecka, w których mieszka ponad 2,2 tys. dzieci oraz 401 tradycyjnych domów dziecka, w których mieszka 24 tys. dzieci. Spośród wszystkich dzieci mieszkających w domach dziecka, jedynie 8,5 proc. przebywa w rodzinnych domach dziecka. Dzieci, które do nich trafiają, nierzadko pochodzą z rodzin patologicznych lub z dużych placówek, zdecydowana ich większość ma opóźnienia rozwojowe (92 proc.) i edukacyjne (73 proc.). - W praktyce oznacza to, że np. trafiająca do rodzinnego domu dziecka 8-letnia dziewczynka ma zasób stu słów i nigdy nie widziała surowego jajka. Dzieci te wymagają natychmiastowej pomocy i w rodzinnych domach dziecka z pewnością mogą na nią liczyć - uważa koordynator kampanii Michał Rżysko. W ramach kampanii prowadzona jest zbiórka pieniędzy na Fundusz Edukacyjny, pozwalający dzieciom z rodzinnych domów dziecka nadrobić zaległości edukacyjne. Aby wesprzeć Fundusz Edukacyjny, można wpłacać pieniądze na nr konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002 lub wysyłać smsy o treści POMOC na numer 7585. Pieniądze - w postaci dotacji - przeznaczane są na realizację konkretnych przedsięwzięć edukacyjnych, m.in. prowadzenie szkoleń, organizację zajęć wyrównawczych czy językowych dla dzieci. Jak zaznaczyli organizatorzy, dzięki dobrowolnym wpłatom w ciągu 3 lat Fundacja zebrała i przekazała rodzinnym domom dziecka 634 tys. zł, a pieniądze na wymienione cele otrzymało ponad 900 dzieci i prawie 250 opiekunów. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie internetowej www.mikolaj.org.pl. Kampania jest współfinansowana ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Fundacja Świętego Mikołaja - to organizacja pozarządowa, zajmująca się organizowaniem kampanii społecznych na rzecz rodzinnych domów dziecka, kobiet w pracy, wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci ze wsi, m.in. "Mama w pracy" (dotycząca sytuacji matek na polskim rynku pracy) czy "Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą..." (na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci).