O sukcesie uczniów poinformowano w poniedziałek w Warszawie na gali finałowej. W konkursie oceniane są projekty kampanii społecznych poświęcone profilaktyce konkretnego nowotworu (w zeszłym roku był to rak piersi). - W tym programie chodziło o to, by młodzież dowiedziała się, że istnieje coś takiego jak rak szyjki, że to choroba, której można zapobiegać oraz skutecznie ją leczyć, jeśli zostanie wcześnie wykryta - powiedział obecny na gali wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia Zbigniew Teter, który jest również lekarzem ginekologiem. Jak zaznaczył, dzięki temu młodzież będzie mogła uświadamiać dorosłych - swoje matki i babki, jak zapobiegać temu nowotworowi i dbać o swoje zdrowie. Polska ciągle zajmuje jedno z pierwszych miejsc w Europie pod względem zachorowalności i umieralności na raka szyjki macicy. Codziennie w 5 polskich domach rozgrywa się dramat - ktoś traci matkę, żonę czy siostrę z powodu tego nowotworu. Jak przypomniał Teter, obecnie wiadomo już, że za rozwój raka szyjki macicy odpowiada przewlekłe zakażenie wirusem brodawczaka ludzkiego - HPV. Najważniejszą rolę w prewencji raka szyjki odgrywa regularna, coroczna kontrola ginekologiczna połączona z badaniem cytologicznym. Od kilku lat na rynku dostępne są już dwie szczepionki przeciw HPV przeznaczone dla dziewcząt, które nie rozpoczęły jeszcze współżycia płciowego. Chronią one niemal w 100 proc. przed rozwojem zmian przedrakowych i rakiem szyjki, ale nie zwalniają z regularnego wykonywania cytologii. Teter podkreślił, że zapobieganie chorobom to najtańszy sposób dbania o zdrowie, bo leczenie jest znacznie droższe niż profilaktyka. Jerzy Toczyski, dyrektor generalny firmy GlaxoSmithKline Pharmaceuticals, strategicznego partnera konkursu, zaznaczył, że w Polsce z rakiem walczy wiele towarzystw i organizacji, ale unikalną cechą programu "MAM HAKA na RAKA" jest udział ludzi młodych, ich kreatywność i zaangażowanie. Drugie miejsce w konkursie zajęła drużyna z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Krośnie za projekt pt. "Żyj i nie pozwól umrzeć". Trzecie miejsce oraz Nagroda Publiczności przypadła grupie z I LO im. Mieszka I w Zawadzkiem, za projekt "Nie przechodź obok niej obojętnie". Jedna z uczestniczek konkursu powiedziała, że w tym programie zwycięzcą jest tak naprawdę każdy, kto zdobył wiedzę nt. raka szyjki i przekazał ją dalej, bo być może pozwoli to uratować choćby jedno życie. "Mamy nadzieję, że dzięki tej kampanii odsetek polskich kobiet robiących badania cytologiczne zmieni się z 7 proc. na 70 - powiedziała. W II edycji konkursu udział wzięło ponad 3 tys. osób - uczniów szkół ponadgimnazjalnych z opiekunami, którzy tworzyli kilkuosobowe zespoły. Do finału zakwalifikowało się 10 drużyn. W ramach przygotowań do konkursu młodzież przeszła szkolenia z podstaw onkologii oraz organizowała działania edukacyjno- informacyjne skierowane do rodziny, przyjaciół, lokalnych społeczności. Zespoły, które zakwalifikowały się do drugiego etapu poznawały tajniki projektowania kampanii reklamowych pod okiem specjalistów od reklamy i public relations. Merytorycznym opiekunem programu jest Polska Unia Onkologii. Honorowy patronat objęli nad nim: Minister Zdrowia, Minister Edukacji, Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia.