Tego dnia obchodzony jest Światowy Dzień Seniora. W województwie mazowieckim prowadzone będą m.in. spotkania z policjantami, poradnictwo konsumenckie, wzmacnianie współpracy sąsiedzkiej oraz rozpowszechnianie materiałów profilaktycznych przez dzielnicowych. - Dzięki kampanii działania różnych instytucji na rzecz bezpieczeństwa starszych osób będą skoordynowane, co zwiększy ich skuteczność - powiedział wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski na konferencji prasowej. Jak wyjaśnił, kampania będzie oparta na wspólnych działaniach wojewódzkich służb i inspekcji. Najczęściej stają się ofiarami kradzieży Zastępca mazowieckiego komendanta wojewódzkiego policji Rafał Batkowski podkreślił, że osoby starsze są w większym stopniu narażone na przestępstwa, a najczęściej stają się ofiarami kradzieży, włamań i rozbojów. - Przestępcy często wyłudzają pieniądze, stosując metodę m.in. "na wnuczka". Z danych policji, zaprezentowanych podczas konferencji wynika, że w 2010 r. na Mazowszu (z wyłączeniem Warszawy) okradziono 421 osób po 65. roku życia, zaś w wyniku włamania poszkodowanych zostało 395 osób, a na skutek rozboju - 53 osoby. W regionie warszawskim w 2011 r. zarejestrowano ok. 1300 kradzieży, ok. 530 włamań oraz 74 rozboje dotyczące ludzi starszych. Nie pożyczaj pieniędzy osobom znanym tylko z widzenia - Nie noś dużej kwoty pieniędzy, nie pożyczaj pieniędzy osobom znanym tylko z widzenia, przebywając w szpitalu wartościowe rzeczy oddaj do depozytu, gdy jesteś w domu, nie wpuszczaj nieznajomych do mieszkania, utrzymuj więzi z sąsiadami, postaraj się nie wychodzić sam z domu po zmroku - takie m.in. instrukcje będą przekazywane seniorom, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo. Będą oni też informowani o metodach popełniania przestępstw w stosunku do seniorów. Z takimi informacjami do osób starszych, samotnie mieszkających, mają docierać dzielnicowi. Będą także przekazywać zasady bezpieczeństwa podczas spotkań uniwersytetów trzeciego wieku, kół gospodyń wiejskich lub klubów seniora. Oszuści mogą podszywać się pod pracowników Ponadto w ramach kampanii przewiduje się zapoznanie seniorów ze specyfiką pracy urzędników i pracowników m.in. zakładów energetycznych, gazowni, poczty oraz używanymi przez te osoby identyfikatorami służbowymi. Chodzi o to, by osoby starsze umiały poznać, kiedy pod pracownika np. gazowni podszywa się oszust. Jak podkreślali organizatorzy kampanii, seniorzy są też grupą najbardziej narażoną na agresywne formy marketingu i często kupują za pośrednictwem akwizytorów lub podczas specjalnych prezentacji. Dlatego działania edukacyjne dotyczące uprawnień konsumentów będzie prowadzić inspekcja handlowa w Warszawie. - Chcemy informować seniorów o przysługujących im prawach, np. w przypadku umów zawieranych na odległość m.in. przez telefon czy internet, konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od wydania rzeczy - podkreślił mazowiecki wojewódzki inspektor inspekcji handlowej Grzegorz Wrzosek. Twarzą kampanii została aktorka Teresa Lipowska Z kolei inspekcja farmaceutyczna będzie informować o prawach przysługujących w aptece, o zasadach zakupu leków oraz ostrzegać przed kupnem leków w niesprawdzonych punktach, np. na bazarach. Inne służby będą edukować seniorów m.in. w zakresie badań profilaktycznych, zdrowego żywienia czy zagrożeń związanych z zatruciem czadem. Jedną z twarzy kampanii została aktorka Teresa Lipowska. - To bardzo ważne, że informacje będą przekazywane osobom starszym bezpośrednio, na spotkaniach, ponieważ zostaną lepiej zapamiętane niż komunikaty w radiu lub telewizji - powiedziała Lipowska.