Gronkiewicz-Waltz pokazując na konferencji prasowej próbkę ziemi, którą wydrążyła tarcza, powiedziała: - To jest pierwszy urobek. Najpierw jest - jak mi wytłumaczono - piasek, potem będzie beton, przy pokonywaniu ścian stacji, a później będzie miękka ziemia. Prezydent pytana o wygląd pierwszej z tarcz żartowała, że "jest tam mnóstwo guzików", ale "jest to budowa metra hi-tech". Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że został zmieniony harmonogram budowy w związku z pracą dodatkowych tarcz drążących - najpierw miały być dwie tarcze, teraz są cztery, co - jej zdaniem - na pewno przyśpieszy prace. - Miejmy nadzieję, że ze wszystkim się zdąży i że warszawiacy pojadą w 2014 roku II linią metra - mówiła. "Na ten etap wszyscy czekaliśmy" Tarcza "Anna", nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej, do końca roku ma wydrążyć tunel południowy łączący stację Daszyńskiego ze stacją Świętokrzyska. Później wykona tunel południowy do Powiśla oraz łącznik między pierwszą i drugą linią metra pod parkiem Świętokrzyskim. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko ocenił środowy start prac tarczy jako przełomową chwilę. - Oznacza to, że budowa metra wkracza w zupełnie nową fazę i na ten etap wszyscy czekaliśmy - podkreślił. Jak mówił rzecznik, w przypadku II linii metra zastosowano po raz pierwszy technologię, która jest najmniej uciążliwa dla mieszkańców. - Nie będziemy kopać głębokich rowów wzdłuż ulic. To technologia, która powoduje, że tunele tak zbudowane będą mogły być wyposażane bezpośrednio po zakończeniu pracy tarcz - powiedział. Pytany o to czy budowniczowie dotrzymają zapowiadanego na październik 2013 roku terminu oddania prac powiedział "w tej chwili umowa obowiązuje do 28 października 2013". - To jest ta data, którą wykonawca ma wpisaną w umowę jako termin przekazania swojego dzieła, od tego momentu zaczynamy odbiory - dodał. Z każdym dniem 10 metrów więcej Rzecznik głównego wykonawcy AGP Metro Polska Mateusz Witczyński wyjaśnił, że tryb pracy tarczy składa się z dwóch etapów. - Pierwszy to drążenie, drugi to układanie tunelu i tak 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu - mówił. Witczyński poinformował, że średnia prędkość drążenia na całym odcinku budowy metra będzie wynosić 10 metrów na dobę. Kolejna tarcza "Maria", nazwana na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie, ma wystartować w połowie czerwca i wydrąży tunel północny z Ronda Daszyńskiego do Powiśla. Trzecia, "Wisła", a także czwarta, jeszcze nie mająca imienia, wykonają odcinki pomiędzy stacjami Powiśle a Dworzec Wileński. Jak mówił Witczyński, obie mają wystartować jesienią. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.