Projektowana trasa przebiega przez trzy gminy powiatu szydłowieckiego: Orońsko, Jastrząb i Szydłowiec. Nowa droga będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dojazd do działek sąsiadujących z trasą ma być możliwy dzięki drogom serwisowym, biegnącym równolegle do S7. Projekt trasy ekspresowej S7 uwzględnia także budowę wiaduktów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt, mostów oraz kładek dla pieszych. Zastępca warszawskiego oddziału do spraw przygotowania inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Stanisław Dmuchowski poinformował, że na terenach zabudowanych, wzdłuż całej długości trasy, przewidziano ekrany akustyczne i zieleń, mające pełnić funkcję ochronną przed nadmiernym hałasem. W budzącym największe protesty mieszkańców miejscu, na odcinku przejścia drogi przez Szydłowiec, trasa dodatkowo poprowadzona zostanie w głębokim sześciometrowym wykopie, by ograniczyć jej negatywny wpływ na otoczenie. Koszt całej inwestycji szacuje się na 743 mln zł. Zezwolenie na rozbudowę drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej podpisał wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Warszawski oddział GDDKiA jest w trakcie rozstrzygania przetargu na wykonawstwo robót. Do przetargu zgłosiło się 12 oferentów. Najniższą ofertę, niecałe 677 mln zł zaproponowała firma Dragados z Hiszpanii - podała GDDKiA. Według Dmuchowskiego, jeśli cała procedura przetargowa przebiegnie zgodnie z planem, wówczas w drugiej połowie grudnia rozpocznie się rozbudowa drogi. Droga krajowa nr 7 z Gdańska do Rabki ma około 720 km. Leży w ciągu tras europejskich E 28 i E 77. Zgodnie z planem, do EURO 2012 trasa ma być dostosowana do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Gdańsk - Myślenice.