Na początku lutego wykonawca podał, że tunele centralnego odcinka II linii metra w Warszawie wydrążą cztery, a nie trzy tarcze TBM. Pierwsze dwie mają zacząć drążyć północny i południowy tunel od stacji Rondo Daszyńskiego do Powiśla, a kolejne, w tym zakupiona czwarta, mają pracować pod Wisłą od stacji Powiśle do Dworca Wileńskiego. - Będziemy robić wszystko, żeby jak najwięcej czasu odzyskać i żeby prace realizować jak najszybciej - powiedział rzecznik wykonawcy Mateusz Witczyński. Jak poinformował Witczyński, właśnie na stacjach Rondo Daszyńskiego i Powiśle prace budowlane są najbardziej zaawansowane. Na tej pierwszej prace odbywają się już na najniższej kondygnacji, czyli na wysokości peronów. - Przygotowujemy się także do wylewania stropu - powiedział rzecznik. - W tej chwili na powierzchni trwa także montaż drugiej tarczy TBM - dodał. Jak poinformował, mniej więcej pod koniec marca, dwie tarcze drążące mają zostać umieszczone w szybach startowych. Na zachodniej części stacji Rondo Daszyńskiego kontynuowane są także prace przy torach odstawczych, czyli komorze do zawracania pociągów. Na stacji Powiśle wylewany jest strop oraz platforma dla maszyn wiertniczych, aby wykonać wzmocnienie tunelu Wisłostrady. - Stacja będzie okalać tunel Wisłostrady. Najpierw trzeba będzie pod tunelem wykonać wzmocnienie gruntu, a dopiero potem zacznie się budowa specjalnego połączenia, w którym znajdzie się hala peronowa - powiedział rzecznik. Powiśle ma być także stacją startową dla kolejnych dwóch tarcz, które wydrążą tunele metra w kierunku Pragi. Najgorzej jest na stacjach Świętokrzyska i Nowy Świat, gdzie m.in. prace utrudniają instalacje podziemne. Na Nowym Świecie problemem jest też to, że stacja będzie się znajdowała najgłębiej, czyli na 23 metrach. Jak poinformował Witczyński, na Świętokrzyskiej zakończyła się budowa ścian szczelinowych. - Pracę przy nich będą zintensyfikowane, ponieważ pomiędzy majem a wrześniem będziemy mieli zamkniętą ul. Marszałkowską i wtedy trzeba będzie wykonać całą część, która znajduje się pod trasą - dodał. Na Nowym Świecie oprócz szczelinowania wbijane są mikropale, które będą osłoną dla przyszłej instalacji wodno-kanalizacyjnej. - To jest stacja, która powstaje na najmniejszej powierzchni i z tego powodu jest to trudne zadanie - zaznaczył Witczyński. Trzecią stacją pod względem zaawansowania prac jest Stadion. - Jest to najbardziej rozległa konstrukcyjnie stacja, jaką wykonujemy, ponieważ mieścić się tam będzie część przygotowana do podpięcia jej do drugiej linii B, odnogi na Gocław - powiedział Witczyński. - Obecnie wykonywane są ściany szczelinowe oraz pierwsza sekcja stropu - dodał. Jak poinformował, zostanie wykonanych również kilkadziesiąt specjalnych odwiertów pod budynkami stojącymi między ul. Zamoyskiego i Targową. - Pod znajdującymi się tam budynkami zdalnie zostaną wybudowane dwa płaszcze o grubości prawie 2 metrów, które osłonią te budynki przed wpływem drążenia tuneli - powiedział Witczyński. Na Dworcu Wileńskim przygotowywana jest budowa płyty górnej na torach odstawczych. Jak zaznaczył rzecznik, tam - podobnie jak w przypadku stacji na Świętokrzyskiej i na Nowym Świecie - sporym problemem jest rozległa sieć instalacji podziemnych, która utrudnia prace. "Tam, gdzie ich nie było, np. przy pomniku Czterech Śpiących, wylewany jest już strop. Przy rondzie ONZ, gdzie ma znajdować się kolejna stacja, obecnie przygotowywany jest specjalny wykop, który stworzy powłokę odcinającą dopływ wody od dna stacji. Jak dodał, w ciągu kilku dni w zachodniej części stacji zacznie się budowa najgłębszych ścian szczelinowych w Polsce, które sięgać będą powyżej 50 metrów głębokości. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.