Konkurs jest częścią kampanii społecznej prowadzonej przez Fundację Świętego Mikołaja od 2007 r. "Mama w pracy". Jego organizatorzy chcą pokazać, że kobiety, łączące życie rodzinne z karierą zawodową, są doskonale zorganizowanymi i lojalnymi pracownicami, a firmy, wyróżnione jako przyjazne pracującym mamom, stają się pożądanym miejscem pracy i podnoszą swoją wartość. Firmy nagrodzone w poprzednich edycjach konkursu oferują swoim pracownicom m.in.: dodatkowy płatny miesiąc urlopu macierzyńskiego, opiekę medyczną w czasie ciąży, pokrycie kosztów porodu w wybranym szpitalu, wyprawkę dla dziecka, umożliwiają przychodzenie do pracy z dzieckiem i ustalenie indywidualnego harmonogramu pracy, pracę w ruchomym wymiarze godzin, a także korzystanie z firmowego transportu do prywatnych celów. Zgłosiło się 80 firm - Do końca ubiegłego tygodnia do konkursu zgłosiło się 80 firm. Jesteśmy przekonani, że w ciągu następnych dwóch tygodni, ta liczba jeszcze wzrośnie - powiedziała Izabela Schnell, koordynatorka projektu "Mama w pracy" z Fundacji Świętego Mikołaja. Z badań, przeprowadzonych w ramach kampanii, wynika, że zdecydowana większość kobiet chce łączyć pracę zawodową z macierzyństwem. Jednak co piąta pracująca kobieta odkłada urodzenie dziecka w obawie przed utratą pracy. 15 proc. kobiet deklaruje, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej zapytano je o plany macierzyńskie, a 22 proc. spotkało się z negatywną reakcją pracodawcy na informację o ciąży. Prawie co trzecia matka na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym spodziewa się zwolnienia, a pracę traci co szósta. Kobiety cenią sobie elastyczny czas pracy Wśród czynników ułatwiających powrót do pracy po urlopie macierzyńskim kobiety na pierwszym miejscu wymieniają wyrozumiałość pracodawcy. Kobiety cenią sobie elastyczny czas pracy, pracę w domu i na część etatu. Większość młodych mam (85 proc.) woli słabiej płatną pracę pozwalającą wychodzić do domu o czasie niż ciekawe i dobrze płatne zajęcie wymagające częstego pozostawania po godzinach. Z ankiet przysyłanych przez uczestniczki konkursu wynika, że zdecydowana większość kobiet w ciąży spotyka się z życzliwym traktowaniem przez przełożonych (78 proc.) i współpracowników (89 proc.), wciąż zdarzają się trudności z łączeniem obowiązków rodzinnych i zawodowych: 12 proc. matek dzieci młodszych niż 4 lata ma nieprzyjemności, gdy korzysta ze zwolnienia lekarskiego, a 11 proc. wbrew własnej woli pracuje "po godzinach". Udział w konkursie jest bezpłatny Udział w konkursie jest bezpłatny, warunkiem jest wypełnienie ankiet przez przynajmniej 15 proc. zatrudnionych kobiet (minimum 10). Wyniki ankiet wypełnionych anonimowo przez pracownice zostaną zebrane w raport, który na zakończenie konkursu otrzyma każda z uczestniczących w nim firm. Będzie to informacja dla pracodawców, jak ich firmy postrzegane są przez pracujące tam kobiety. Do poprzednich edycji konkursu wpłynęły zgłoszenia od ponad 440 firm, których pracownice wypełniły łącznie 17 tys. 52 ankiety. Formularz zgłoszeniowy i regulamin konkursu można pobrać na stronach internetowych Fundacji Świętego Mikołaja (www.mamawpracy.pl). Fundacja Świętego Mikołaja od ponad 11 lat organizuje kampanie społeczne i kulturalne, do najważniejszych należą "Grunt to rodzina" na rzecz rodzicielstwa zastępczego i "Solidarni" - projekt, w ramach którego prowadzona jest zbiórka pieniędzy na stypendia dla zdolnych uczniów, których sytuacja finansowa uniemożliwia dalszą edukację, rozwijanie talentów i umiejętności.