Tak wynika z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, według którego również mocno skrócił się czas między dokonaniem rezerwacji a wyjazdem w terminach do końca października. 78 proc. klientów kupuje wycieczkę nie wcześniej niż 2 tygodnie przed wylotem. Z tego 52 proc. płaci zaledwie tydzień przed wyjazdem. Branża zgodnie ocenia dlaczego jest tak źle. Prezes Exim Tours Abdelfettach Gaida mówi, że ostatnie przypadki niewypłacalności biur osłabiły zaufanie klientów, więc nic dziwnego, że teraz wstrzymują się z decyzjami. Jak dodaje szef TUI Polska Marek Andryszak, ludzie boją się wpłacać pieniądze na długo przed wyjazdem, bo po niedawnej fali bankructw myślą, że jesienią w biurach nastąpi jakaś rzeź. Mimo to, bardzo dobre wyniki wypracowane w lecie sprawią, że część touroperatorów poprawi całoroczne bilanse. Według ekspertów przychody branży w 2012 r. mogą być wyższe od tych z 2011 r. nawet o 20 proc.