Budowa części drogowej Mostu Północnego ma się zakończyć w grudniu. Nie wiadomo jednak, kiedy przeprawą przejadą samochody, gdyż zgodę na użytkowanie musi jeszcze wydać nadzór budowlany. Wiadomo, że w tym roku nie uda się zakończyć budowy części tramwajowej inwestycji. Budowa całej przeprawy miała zakończyć się pod koniec 2011 r. Choińska powiedziała, że próby obciążeniowe na mostach to standardowa procedura przed oddaniem ich do użytku. Podczas prób sprawdzane jest, czy ugięcia i drgania konstrukcji są zgodne z normami wytyczonymi przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Choińska poinformowała, że testy na budowie Mostu Północnego rozpoczęły się we wtorek i potrwają co najmniej do końca tygodnia lub do poniedziałku. Dodała, że zostały podzielone na dwie części: statyczną i dynamiczną. - W pierwszym dniu wjechało na most 16 samochodów ciężarowych, dzisiaj, w środę 28. Każdy z samochodów jest obciążony do 32 ton. Ustawienie samochodów na moście zmienia się kilka razy w ciągu dnia, zgodnie z wytycznymi Instytutu Badawczego Dróg i Mostów - powiedziała. Próba statyczna ma zakończyć się w piątek. Dodała, że potem rozpocznie się próba dynamiczna. - Samochody będą przejeżdżały przez most, będzie także ułożony próg, na którym samochód ciężarowy będzie się wybijał i upadał z powrotem na powierzchnię mostu. W ten sposób będą mierzone drgania i ugięcia tej konstrukcji - wyjaśniła. Choińska powiedziała, że wyniki z pierwszego dnia prób pokazują, że "konstrukcja mostu pracuje bardzo dobrze". "Są to nawet lepsze wyniki od tych założonych w projekcie" - dodała. Powiedziała, że wyniki testów będą dołączone do wniosku o pozwolenie na użytkowanie trasy Mostu Północnego, z którym ZMID chce wystąpić jeszcze w grudniu. - Nie możemy podać daty, kiedy otrzymamy pozwolenia na użytkowanie, bo jest to procedura, która trwa w inspektoracie nadzoru budowlanego. Będziemy trzymać kciuki, aby to pozwolenie otrzymać jak najszybciej - dodała. Choińska powiedziała, że obecnie trwają prace wykończeniowe: prace przy barierkach, ogrodzeniach, ekranach dźwiękochłonnych. - Będzie montowane oświetlenie - dodała. Podkreśliła także, że w przypadku części przeprawy, po której będą jeździć tramwaje, nie może podać żadnego terminu. - Zobaczymy, jak będzie w tym roku wyglądała zima, na jakie prace pozwoli - powiedziała. Budowa trasy Mostu Północnego jest jedną z największych inwestycji miejskich ostatnich lat. Most połączy Białołękę z Bielanami, ma rozładować ruch na moście Grota-Roweckiego, którym w godzinach szczytu przejeżdża nawet 7 tys. samochodów na godzinę. Most Północny będzie się składać z trzech przepraw: dwóch trójpasmowych w kierunku wschodnim i zachodnim oraz jednej przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy. W rejonie mostu będą też estakady i łączniki w wielopoziomowych węzłach i skrzyżowaniach, ściany oporowe, kładki dla pieszych, ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne. Budowa całej przeprawy miała zostać zakończona pod koniec 2011 r. W grudniu ma zostać zakończona budowa części drogowej trasy Mostu Północnego od ul. Modlińskiej do węzła Metro Młociny; gotowe mają być także wiadukty, oprócz wiaduktu ul. Modlińskiej. Koszt budowy odcinka trasy Mostu Północnego od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (ok. 3,4 km) to 976 mln zł. Władze Warszawy uzyskały dotację unijną na inwestycję w wysokości 374 mln zł. Koszt budowy odcinka od ul. Pułkowej do węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km) to 51 mln zł.