"Matrimonio con variazioni", skomponowane w 1932 roku, jest pod względem gatunkowym hybrydą baletu, oratorium i opery. Utwór jest określany jako jeden z najbardziej oryginalnych dzieł muzycznych zarówno w dorobku samego Kofflera, jak i w muzyce polskiej I połowy XX wieku. Autor tego dzieła, Józef Koffler, uważany jest za najwybitniejszego - obok Karola Szymanowskiego - polskiego kompozytora I połowy XX wieku. "Matrimonio..." to jedyne sceniczne dzieło Kofflera. Przez wiele lat po wojnie uchodziło za zaginione. Dopiero w 1993 roku zostało, wraz z innymi utworami tego twórcy, odnalezione w Berlinie przez muzykologa prof. Macieja Gołąba w archiwaliach ówczesnej Akademie der Kuenste. Jedynym zachowanym źródłem dzieła jest do dziś jego wyciąg fortepianowy, który wymagał głębokiej rekonstrukcji. Warszawska Opera Kameralna wystawi dzieło Józefa Kofflera po raz pierwszy dzięki trudowi dwojga autorów: Edwarda Pałłasza, który na podstawie wyciągu fortepianowego starannie je zinstrumentował oraz Joanny Kulmowej, która - wychodząc z założenia, że libretto niemieckie daje ograniczone możliwości realizacji scenicznej - napisała libretto na nowo, jedynie ogólnie nawiązując do treści pierwotnego libretta niemieckiego. - Utwór napisany jest na aktora, dwoje solistów (sopran i baryton), mały chór 4-głosowy (12 śpiewaków), balet i kameralny zespół orkiestrowy. To dzieło z początku lat 30-tych ubiegłego wieku, gdy jeszcze hucznie się bawiono, tuż po wielkim światowym kryzysie, nie przeczuwając tego, co niebawem miało nastąpić - uważa dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, Stefan Sutkowski. W przedstawieniu biorą udział artyści Warszawskiej Opery Kameralnej oraz współpracujący z WOK od lat zespół tańca Cracovia Danza. W spektaklu wystąpią m.in. Kamila Cholewińska, Anna Jakubczak, Tomasz Rak, Robert Szpręgiel i Jerzy Mahler, Kwartet Prima Vista, pianistki Dagmara Dudzińska i Ewa Pelwecka. Reżyserem i choreografem jest Romana Agnel. Kierownictwo muzyczne objął Przemysław Fiugajski, autorką scenografii jest Marlena Skoneczko.