Wśród szkół, w których prowadzone będą dodatkowe zajęcia w ramach projektu "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych", jest 15 szkół specjalnych. Jak poinformowała w środę dziennikarzy dyrektor Biura Edukacji warszawskiego ratusza, Joanna Gospodarczyk, programem objęte zostaną w szczególności dzieci chcące rozwijać swoje pasje i zainteresowania, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, dzieci niepełnosprawne, a także dzieci mające trudności w opanowaniu wymagań edukacyjnych lub w nawiązywaniu relacji kontaktów z innymi. Środki na realizację projektu - 17 mln 138 tys. zł - pochodzą z funduszy europejskich. Około 15 mln zł przeznaczonych będzie na realizację dodatkowych zajęć, a około 2 mln zł na doposażenie szkół w materiały dydaktyczne i specjalistyczny sprzęt potrzebny do tych zajęć. - Zajęcia są bardzo różnorodne: od zajęć wyrównawczych z czytania i pisania, poprzez zajęcia matematyczne, muzyczne, plastyczne, po zajęcia specjalistyczne - logopedyczne, gimnastykę korekcyjną, a nawet hipoterapię - powiedziała Gospodarczyk. O tym, jakie zajęcia w danej szkole będą realizowane, decydowali nauczyciele i dyrektorzy danej szkoły, którzy - jak zaznaczyła dyrektor Biura Edukacji - najlepiej znają potrzeby swojej placówki i uczniów uczących się tam. Zajęcia w szkołach rozpoczną się w połowie lutego tego roku. Pierwsze szkoły - z Rembertowa i Pragi Północ - rozpoczęły je w już w poniedziałek. Zajęcia odbywają się po lekcjach. Projekt będzie realizowany przez dwa lata. W Szkole Podstawowej nr 41 z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica na warszawskim Powiślu w ramach projektu prowadzone są m.in. zajęcia na temat kosmosu, zajęcia rozwijające kreatywność, zachęcające do czytania oraz zajęcia specjalistyczne: z integracji sensorycznej czy rozwijającej umiejętności manualne. Z myślą o najmłodszych uczniach - sześciolatkach - przygotowano zajęcia rozwijające ich dojrzałość szkolną w zakresie sfery emocjonalnej oraz umiejętności społeczne. - Jest bardzo wielu chętnych do udziału w zajęciach dodatkowych, więcej niż mamy możliwości. Dlatego dzieci, które nie mogą w nich uczestniczyć w tym roku, będą chodzić na nie w przyszłym - zapewniła dyrektor szkoły Ewa Furmańska. Jak podaje Biuro Edukacji łącznie na projekty związane z edukacją z funduszy europejskich Warszawa pozyskała dotąd 29,7 mln zł. Umowa na dofinansowanie projektu indywidualizacji nauczania zwiększa tę kwotę do 46,8 mln zł.