Dyrektor Krajowej Rady Producentów Soków Barbara Groele zaznaczyła, że produkcja soków i napojów od kilku lat rośnie. Wartość tego rynku w 2009 roku szacowana jest na ok. na 3,5 mld zł; w 2005 r. było to 2,2 mld zł. Oznacza to w ciągu pięciu lat ponad 50-procentowy wzrost tego rynku. Produkcja soków, nektarów, napojów owocowych i warzywnych w Polsce w ubiegłym roku wyniosła 1 mld 575 mln litrów (GUS) i była nieco wyższa niż 2008 r. (1,545 mld litrów). W tym soków było 535 mln litrów, a 755 mln litrów stanowiły napoje owocowe i warzywne. Spożycie soków i nektarów (bez napojów) w naszym kraju w ubiegłym roku szacowane jest na ok. 20 litrów rocznie na osobę; zajmujemy 14. miejsce w UE - mówiła Groele. Najwięcej ich piją Niemcy (prawie 39 litrów rocznie na osobę), Cypryjczycy (36,3 l) i Holendrzy (29 l). Średnio w UE spożycie soków wynosi ok. 24 litrów. Według dr Bożeny Noseckiej z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarski Żywnościowej, konsumpcja soków, nektarów wraz z napojami owocowo-warzywnymi w 2009 r. szacowana jest na 38,2 litra rocznie na osobę. W 2008 r. była ona na poziomie 38 litrów. W 2001 roku statystyczny Polak pił nieco ponad 26 litrów rocznie. W okresie zimowym klienci raczej wybierają napoje z dużą zawartością ekstraktu owocowego - soki i nektary, latem preferują "lżejsze" napoje - powiedziała Groele. Jak zauważyła Groele, bogata oferta soków i innych napojów owocowo-warzywnych zachęca klientów do kupowania. Branża dostarcza coraz nowsze produkty. Oprócz soków z jednego gatunku owoców (np. pomarańczy), są też dostępne różne miksy owocowe i warzywne. W ostatnim okresie modne stały się napoje z dodatkiem rzadkich owoców, np. fig, granatów, liczi czy kaktusa. Pojawiły się także soki o krótkim terminie przydatności do spożycia, wyciskane ze świeżych owoców i warzyw. Obecnie najbardziej popularnym smakiem jest: wieloowocowy (22 proc. rynku), pomarańczowy (20 proc. rynku), jabłkowy (17 proc.) i marchewkowy (13 proc.). W ostatnich latach nastąpiła koncentracja produkcji soków. W 2008 r. trzy największe firmy (Maspex, Hortex i Agros Nova) miały 49 proc. udziału w sprzedaży. Branża osiąga dobre wyniki produkcyjne - zaznaczyła Groele. W 2009 r. rentowność (brutto) sektora napojów bezalkoholowych wyniosła 9,6 proc, a netto - 7,9 proc. Choć pijemy coraz więcej soków i napojów owocowych, to także więcej niż kilka lat wcześniej wypijamy wody mineralnej. Spożycie wód w butelkach w latach 2007-2009 w porównaniu do lat 2001-2003 wzrosło o niemal 70 proc., do 72 litrów na osobę rocznie. Eksperci przewidują, że kolejnych latach spożycie soków, napojów owocowych i wód mineralnych nadal będzie wzrastać.