Od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego będzie siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Stacje mają być budowane metodą odkrywkową, a tunele wiercone specjalnymi tarczami. Do budowy II linii metra posłuży największa w Polsce tarcza, dzięki której powstanie m.in. tunel biegnący osiem metrów pod dnem Wisły. W ramach inwestycji powstanie też najgłębiej położona stacja metra - Nowy Świat, która będzie zlokalizowana sześć pięter pod ziemią. Przetarg na budowę rozstrzygnięto 29 kwietnia. Wygrało go konsorcjum, w którego skład wchodzą: włoska firma Astaldi, turecka Gulermak oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Firmy mają teraz 12 miesięcy na przygotowanie projektu wykonawczego, a pierwsze prace powinny ruszyć za rok. Jest to największa samorządowa inwestycja w Polsce - poinformowała w środę na konferencji prasowej prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Inwestycja dostała też największe dotąd unijne dofinansowanie dla samorządów - 2,9 mld zł - dodała. W uroczystości podpisania umowy w urzędzie dzielnicy Praga-Północ uczestniczyli m.in. radni, urzędnicy, mieszkańcy Pragi oraz przedstawiciele włoskiej i tureckiej ambasady. - To wielki dzień i historyczny moment dla Warszawy. Od teraz mieszkańcy Warszawy będą pilnie obserwować wasze działania, będziecie czuć oddech warszawiaków na swoich plecach - mówiła do przedstawicieli konsorcjum Gronkiewicz-Waltz. Jak dodała, nowym odcinkiem będzie codziennie podróżowało ok. 300 tys. osób. Podczas prac budowlanych należy spodziewać się utrudnień komunikacyjnych w rejonie Dworca Wileńskiego, ale też na rondzie Daszyńskiego, rondzie ONZ czy skrzyżowaniu Marszałkowskiej z ul. Świętokrzyską.