Nie jest wielkim odkryciem, że żaden dworzec w Warszawie nie spełnia norm i wszystkie są daleko w tyle w porównaniu z innymi dużymi polskimi miastami. - Żaden obiekt nie spełnił wszystkich wymagań - mówi Błażej Torański, rzecznik prasowy NIK-u. - Największym problemem jest wygląd estetyczny dworców oraz nieprzygotowanie do obsługi klienta - dodaje. Poniżej normy i krytyki NIK sprawdził m.in.: Dworzec Centralny, Śródmieście, Ochotę, Wieleński, Wschodni i Zachodni. Najgorszy jest stan techniczny budynków, czyli krótko mówiąc wszechobecny brud i smród. Nie najlepiej jest z bezpieczeństwem, są braki w monitoringu oraz w wyposażeniu przeciwpożarowym. Fatalnie jest również z przystosowaniem obiektów dla osób niepełnosprawnych, ale Warszawa akurat nie jest w tym odosobniona. - To zasadniczo problem wszystkich miast. Tylko dworzec w Białymstoku i Lublinie może pochwalić się ułatwieniami i udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych - tłumaczy Torański. Osoby kontrolujące warszawskie dworce natrafiały także na inne problemy, jak na Dworcu Wileńskim, gdzie toaleta była niedostępna dla pasażerów, bowiem została zamieniona w magazyn dla firmy sprzątającej. Zupełnie nowe PKP SA, do których należą warszawskie dworce, przyjmują jednak pokornie wszystkie wyniki kontroli NIK i zapowiadają poprawę. - Wszystko jest przygotowane pod plany remontów - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP. Do 2012 roku, aby zdążyć przed EURO, odświeżone zostaną dworce: Centralny, Śródmieście i Stadion. - Prace skupią się przede wszystkim na odnowie budynków, zmianie oświetlenia oraz całkowitego oczyszczenia obiektów - tłumaczy Wrzosek. Od nowa wybudowane zostaną Warszawa Zachodnia i Wschodnia. Po 2012 roku stanie zupełnie nowy Dworzec Centralny. Od nowa stworzony zostanie cały system informacji wizualnej, którego właściwie nigdy nie było. Dzięki temu pasażerowie będą mieli większy komfort. Również niepełnosprawnym pasażerom ma być lepiej, pojawią się udogodnienia w remontowanych dworcach, a te budowane od nowa zostaną tak zaplanowane, aby osoby nieporuszające się samodzielnie mogły dostać się w każde miejsce. Dokładny harmonogram prac nie jest jeszcze znany, jednak rzecznik zapowiada, że rozpoczną się na przełomie 2009 i 2010 roku. Najpilniejsze zalecenia pokontrolne NIK są realizowane już w tej chwili, ale największe i zauważalne zmiany zostaną wprowadzone razem z generalnym remontem, za rok. Pozostaje nam już tylko czekać na efekty. Sara Kałużna, sara.kaluzna@echomiasta.pl