Normalny ruch pociągów pierwszej linii, wstrzymany w związku z budową między stacjami Ratusz Arsenał i Centrum, ma zostać wznowiony w piątek. W środę do szybu startowego opuszczona została tarcza "Anna". Wydrąży ona południowy tunel centralnego odcinka II linii metra, na odcinku od ronda Daszyńskiego do Powiśla. Za kilka dni do przygotowanego szybu trafi kolejna tarcza - "Maria". Kolejne dwie tarcze TBM mają być opuszczone pod ziemię latem. Wystartują one z Powiśla w kierunku praskim i wydrążą tunel pod Wisłą. Jak powiedział rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra Mateusz Witczyński, przed rozpoczęciem prac przez te tarcze konieczne jest wzmocnienie gruntu pod tunelem Wisłostrady. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) nie uległ zmianie. Jak powiedział w środę PAP rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko, wykonawca dotychczas nie zwracał się o przedłużenie prac. Tarcze, które będą wykorzystane do budowy II linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian. Pierwsza tarcza została nazwana "Marią" na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie. Druga z tarcz - "Anna" - nosi imię księżnej Anny Mazowieckiej. Tunel południowy między stacją Powiśle a stacją Dworzec Wileński wydrąży trzecia tarcza - "Wisła". Czwarta tarcza jeszcze nie dojechała do Warszawy, i nie ma imienia. W związku z budową przejścia, które połączy stacje I i II linii metra, od 21 marca wstrzymany był ruch między stacjami Ratusz Arsenał i Centrum. Prace miały potrwać do 9 kwietnia, jednak zakończą się wcześniej. Jak powiedział PAP Malawko, normalny ruch pociągów zostanie wznowiony w piątek 6 kwietnia. Tego dnia metro będzie kursować według sobotniego rozkładu jazdy. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.