Taką decyzję podjął we wrześniu pełniący funkcję prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz. Rozwiązanie to ma zminimalizować uciążliwość ruchu ciężarowego na terenie Warszawy oraz ograniczyć proces dewastacji dróg. Jak powiedziała w poniedziałek rzeczniczka prasowa ZDM Urszula Nelken, "ruch tranzytowy niezwiązany z obsługą aglomeracji warszawskiej będzie całkowicie zabroniony". Wyznaczono objazdy wokół Warszawy drogami krajowymi nr 50 i 62 oraz drogą krajową nr 60. ZDM dla niektórych firm obsługujących Warszawę wydaje specjalne identyfikatory upoważniające do przejazdów w godzinach zakazu. W Warszawie do ruchu w godzinach obowiązywania zakazu dopuszczone mogą być ciężarówki przewożące materiały budowlane na stołeczne budowy oraz ciężarówki firm kurierskich i kolporterskich. Identyfikatory wydawane są także firmom w sytuacjach uzasadnionych koniecznością zachowania procesów technologicznych. - Dotychczas wpłynęło do nas ok. 200 wniosków o wydanie specjalnych identyfikatorów zwalniających z zakazu, z czego ok. dwóch trzecich rozpatrzyliśmy pozytywnie. Wydaliśmy ok. 3,5 tys. identyfikatorów - poinformowała Nelken. Dodała, że część identyfikatorów trafiła do firm, które mają swoje siedziby niedaleko granic miasta i będą wykorzystywane nie do jazdy przez centrum stolicy, ale jedynie na dojazd od granicy miasta do siedziby firmy. Jak zapowiedział we wrześniu Marcinkiewicz, decyzja ma obowiązywać do stycznia lub lutego następnego roku. Wówczas zostanie poddana analizie bieżąca sytuacja na drogach i decyzja zostanie ewentualnie zmieniona. Wszelkich dodatkowych informacji o ograniczeniach ruchu ciężarówek udzielają pracownicy ZDM pod numerem telefonu (022) 620 10 21 wew. 208. Obecnie zakaz ruchu tirów obowiązuje w ciągu dnia jedynie w ścisłym centrum miasta.