W czwartek na konferencji prasowej zainaugurowano działalność pierwszego, bezpłatnego, ogólnopolskiego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, którego obsługą zajmie się Fundacja Dzieci Niczyje (FDN). Dzwoniąc na ten numer, dzieci mogą bezpłatnie i anonimowo porozmawiać o swoich problemach. Za dwa tygodnie podobną linię uruchomi Rzecznik Praw Dziecka. Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Linia uruchomiona została do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech. Uruchomienie numeru w Polsce było możliwe m.in. dzięki współpracy z MSWiA i Urzędem Komunikacji Elektronicznej. - Wierzę, że numer ten będzie dobrze wykorzystywany przez dzieci. Rząd popiera takie inicjatywy i cieszymy się, gdy możemy pomóc. Jestem tu po to, by wyrazić poparcie dla dobrego pomysłu - powiedział wicepremier, minister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Schetyna. Uruchomienie telefonu to "modelowy przykład współpracy" sektora pozarządowego, rządu i biznesu - dodał. Patronat nad telefonem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej, które zobowiązało się, za pośrednictwem kuratoriów oświaty, promować linię i rozpowszechniać materiały informacyjne na ten temat. - Fundacja Dzieci Niczyje jest sprawdzonym i godnym zaufania partnerem. Współpracując z nią, mamy pewność, że angażujemy się w przedsięwzięcie na najwyższym poziomie - mówiła minister edukacji Katarzyna Hall. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak, który podczas konferencji zapowiedział uruchomienie podobnej linii w swoim biurze, wyraził nadzieję, że oba telefony zaufania będą współpracować i wspierać się wzajemnie. - To dobry krok, żeby przerwać falę przemocy i nadużyć względem dzieci. Musimy dzieciom dać możliwość, by miały się do kogo zwrócić. Im często ciężko jest dotrzeć do profesjonalistów, którzy mogą im pomóc. To my musimy docierać do nich. Czasem wystarcza rozmowa i porada, żeby ulżyć w trudnej sytuacji - mówił Michalak. Jak podkreśliła dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje Monika Sajkowska, z doświadczeń fundacji wynika, że telefon wypełni pewną lukę. - Dziecku samemu trudno szukać pomocy. Choć jest dużo organizacji, które się tym zajmują, dzieci nie wiedzą, jak je znaleźć, często boją się pójść do nich same. Potrzebny jest telefon, pod który mogą zadzwonić i porozmawiać anonimowo z życzliwym dorosłym - przekonywała. Telefon zaufania ma również charakter interwencyjny. Trzy dni temu FDN podpisała porozumienie z policją, które przewiduje natychmiastową interwencję, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka. - Nasze dzieci, choć często potrafią właściwie reagować w sytuacji zagrożenia, gdy niebezpieczeństwo grozi ich najbliższym, często nie mają się do kogo zwrócić ze swoimi problemami. Te problemy, choć mogą nam wydawać się błahe, dla nich są bardzo istotne. Ważne jest, by dzieci nie bały się dzwonić z każdą sprawą, nawet najbardziej śmieszną, nawet gdy dostaną w szkole ocenę niedostateczną, bo tu nikt nie ustala z czym można dzwonić, a z czym nie - mówił komendant główny policji Andrzej Matejuk. Zaznaczył, że fundacja będzie dalej monitorować, co dzieje się ze sprawą. - To ważne, żeby działania nie zakończyły się na telefonie - podkreślił Matejuk. Jak poinformowała Marta Skierkowska z FDN, linia 116 111 obsługiwana jest przez wykwalifikowanych psychologów i pedagogów, którzy potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach i są w stanie udzielić im profesjonalnej porady w sytuacjach kryzysowych. Konsultanci telefonu będą współpracowali z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w razie potrzeby będą udzielać pomocy dzieciom i ich rodzinom. W pierwszym okresie działania telefon będzie czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 12-20. Zgłoszenia na linię 116 111 przyjmowane są anonimowo i bezpłatnie - zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych. Uruchomiono także stronę internetową www.116111.pl. W lutym zeszłego roku Komisja Europejska zdecydowała o rezerwacji krajowego zakresu numerów zaczynających się na 116 na usługi społeczne. Chodzi o to, by obywatele całej Europy mogli otrzymać te samą usługę, dzwoniąc na ten sam numer. Linia 116 000 ma być numerem interwencyjnym w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefonem zaufania dla dzieci, zaś trzeci numer, 116 123, został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych.