Na konferencji prasowej w Warszawie Maciej Jakubczyk z Działu Edukacji stowarzyszenia zaprezentował raport z badania - przeprowadzonego w maju przez Instytut IQS na ogólnopolskiej grupie nastolatków w wieku 15-19 lat - pokazującego wpływ kina na emocje i postawy nastolatków. Badano rolę filmu w kształtowaniu postaw i emocji młodych widzów, ze szczególnym uwzględnieniem pięciu obszarów tematycznych: tożsamość, empatia, wielokulturowość, konsumpcjonizm i bunt. Jak wynika z badania, 72 proc. nastolatków w Polsce przyznaje, że dzięki filmom ze zrozumieniem patrzy na innych ludzi. 81 proc. młodych uważa, że filmy o odmiennych kulturach pomagają lepiej poznać te kultury. Oglądanie historii innych ludzi pozwala "pojmować świat i samych siebie" - to opinia 80 proc. nastolatktów. W ocenie 72 proc. młodych, "brakuje filmów pokazujących negatywną stronę konsumpcjonizmu". Z badania wynika też, że 75 proc. ankietowanych uważa, iż filmy stanowią przestrogę przed negatywnymi skutkami buntu - który, w jakimś momencie, przechodzi każdy nastolatek. Filmy "o poważniejszej tematyce, także te budzące silne emocje, szczególnie wzruszenie i strach", większość nastolatków (76 proc.) woli oglądać w samotności lub z kimś bliskim niż w większej grupie rówieśniczej. Jak tłumaczą organizatorzy, celem kampanii "Oglądam, czuję, myślę - młodzi w kinie" jest pokazanie, że kontakt z ambitnym, nieszablonowym kinem to jeden z najważniejszych sposobów kształtowania osobowości, światopoglądu i wrażliwości młodych ludzi. - Badanie pokazało, że młodzi na dużym ekranie szukają siebie. Chcą oglądać więcej filmów pokazujących nielukrowaną miłość i współczesną Polskę. Brakuje im filmów o negatywnych skutkach konsumpcjonizmu i buncie przeciwko rodzicom. Filmy o dyskryminacji czy chorobie pomagają im przewartościować własne życie - zwracają uwagę organizatorzy kampanii. W jej ramach przygotowano m.in. specjalne, nawiązujące do tematyki raportu spoty, z udziałem znanych aktorów: Jacka Poniedziałka, Łukasza Simlata, Marii Pakulnis, Ilony Ostrowskiej i Roberta Gonery. Będą one pokazywane w wybranych kinach oraz w telewizji - zapowiedział Jakubczyk. Krótkie filmy, tak jak raport, skupiają się na pięciu tematach: tożsamość, empatia, wielokulturowość, konsumpcjonizm, bunt. Simlat konfrontuje się w filmiku z własną tożsamością, Poniedziałek mierzy się z empatią, Ostrowska opowiada o wielokulturowości, Pakulnis - o buncie, a Gonera - o konsumpcjonizmie. Jak powiedział Jakubczyk, realizacja kampanii potrwa do września. Akcja towarzyszy projektowi Stowarzyszenia Nowe Horyzonty o nazwie "Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej". Projekt ten - organizowany od 2001 roku - ma na celu edukację filmową młodych widzów. W jego ramach kinach w 40 miastach w Polsce dla uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych organizowane są projekcje ambitnych, niekomercyjnych filmów, multimedialne prelekcje, dyskusje i warsztaty poświęcone kinematorgrafii. Udostępniane są ponadto interdyscyplinarne materiały dydaktyczne.