W ramach akcji policjanci będą namawiać pieszych, by zwłaszcza wieczorem nosili coś odblaskowego. Planowane są też prelekcje, szkolenia i spotkania z dziećmi w szkołach. Jak powiedział rzecznik KGP Mariusz Sokołowski, "każdy dorosły, któremu zależy na bezpieczeństwie swojego dziecka, powinien wyposażyć je w jakiś odblaskowy element". Policjanci planują rozdać około stu tysięcy odblaskowych gadżetów - m.in. kamizelek, plecaków i różnego rodzaju opasek i przypinek. Będzie można je dostać zarówno na drogach, jak też w szkołach. KGP prowadzi też rozmowy z hipermarketami, by te wprowadziły torby na zakupy z elementami odblaskowymi. - Pieszy noszący odblaskowe zawieszki, opaski, kamizelki czy jaskrawe parasolki, jest widziany przez kierowcę z daleka, co zmniejsza ryzyko potrącenia - powiedział dyrektor Biura Ruchu Drogowego KGP, Jacek Zalewski. Autorzy kampanii pomyśleli też o kierowcach. Na 480 stacjach diagnostycznych będą mogli bezpłatnie sprawdzać i ustawiać światła swoich samochodów. Na stacjach należących do grupy PZMot. Holding Sp. z o.o. za darmo sprawdzą je 5, 6, 18 i 19 grudnia, zaś na stacjach objętych patronatem Instytutu Transportu Samochodowego - 8, 9, 15 i 16 stycznia. Przeglądy będą się odbywały w godz. 10-18. - Kampania będzie prowadzona w grudniu i styczniu, czyli w miesiącach, w których na drogach jest najwięcej wypadków z udziałem pieszych. W grudniu zeszłego roku w wyniku potrącenia przez samochód zmarły aż 262 osoby - powiedział Zalewski. W Polsce aż 32 proc. wypadków to te z udziałem pieszych. Jest to dwukrotnie więcej niż w Wielkiej Brytanii, trzykrotnie więcej niż w Danii i ponad pięciokrotnie więcej niż w Holandii. Bardzo dużo potrąceń zdarza się na przejściach dla pieszych (w 2007 roku było to aż 28,5 proc.). Prawo o ruchu drogowym mówi, że dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze, po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Policjanci chcą namówić dzieci i dorosłych, aby nosili "odblaski" przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę, zarówno w dzień, jak i po zmierzchu. - Musimy pamiętać, iż to, że my widzimy samochód, nie oznacza wcale, że samochód widzi nas - powiedział Zalewski. Partnerami akcji są Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Drogowego, Polski Związek Motorowy, Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Stowarzyszenie "Droga i Bezpieczeństwo" oraz Towarzystwo Trzeźwości Transportowców.