Na poniedziałkowej konferencji prasowej w stołecznym ratuszu Mustafa Tuncer z konsorcjum budującego metro AGP Metro Polska poinformował, że to rozwiązanie pozwoli wcześniej zakończyć prace naziemne na pl. Wileńskim, dzięki czemu o trzy miesiące wcześniej będzie możliwe przywrócenie normalnej organizacji ruchu przez most Śląsko-Dąbrowski i pl. Wileński. Od października ub. roku przez most Śląsko-Dąbrowski jeździ jedynie komunikacja miejska, służby i jednoślady a tramwaje jeżdżące przez plac zmieniły trasy. - Nie oznacza to wcześniejszego zakończenia inwestycji jaką jest budowa centralnego odcinka II linii metra, ale budowa odbywałaby się już tylko pod ziemią - zaznaczył Tuncer. Licząc od października 2013 r., kiedy zgodnie z harmonogramem budowa centralnego odcinka metra ma się zakończyć, normalny ruch na moście i na placu zostałby przywrócony w sierpniu 2013 r. Dyrektor ZTM Leszek Ruta powiedział, że przez ok. miesiąc autobusy będą dowozić pasażerów zarówno od strony centrum jak i od strony Targówka tak, aby mieli do pokonania jak najkrótszy dystans, by przesiąść się i kontynuować podróż. Autobusy kursujące ciągiem ul. Radzymińskiej (m.in. linie 120, 160, 169, 512, 718, 738, 805) będą zaczynały i kończyły trasy po wschodniej stronie placu budowy, czyli ich trasy zostaną skrócone. Pasażerowie, aby kontynuować podróż do Metra Ratusz Arsenał, będą mogli przesiąść się do linii zastępczej po zachodniej stronie placu: Z12, a żeby dojachać do Dworca Centralnego Z60. Przez most Śląsko-Dąbrowski będzie można dojechać do pl. Wileńskiego linią 190 (po wschodniej stronie pl. będzie kursować linia zastępcza Z90). Pasażerowie będą mogli przesiąść się także do tramwajów linii 23 i 26, które będą kursowały z większą częstotliwością. Pasażerowie, którzy nie będą chcieli się przesiadać, będą mogli objechać pl. Wileński zastępczą linią Z60 jednak podróż trasą objazdową, według przewidywań będzie trwała znacznie dłużej niż podróż z przesiadką przy budowanej stacji metra. Część linii zostanie skierowana na objazdy. Linia 527 przejedzie mostem Gdańskim, będzie miała przystanek przy stacji metra a kurs zakończy przy Arkadii. Z kolei linia 517 (z Targówka) ominie pl. Wileński ul. Radzymińską, Ząbkowską, Targową i dalej będzie kontynuowała trasę Al. Zieleniecką i Mostem Poniatowskiego swoją normalną trasą. - Mamy teraz okres wakacyjny, kiedy ruch jest mniejszy. Wydaje się, że propozycja, która przyśpieszy zakończenie prac na pl. Wileńskim jest korzystna - powiedział prezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. Dodał, że po ponownym otwarciu pl. Wileńskiego dla autobusów, być może zmieni się także częściowo organizacja ruchu na moście Śląsko-Dąbrowskim i np. w weekendy lub poza godzinami szczytu mogłyby przez przeprawę przejeżdżać także samochody. Zaznaczył jednak, że decyzja w tej sprawie dopiero zostanie podjęta. Centralny odcinek II linii metra, który ma mieć siedem stacji i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Budowa tej inwestycji planowo ma się zakończyć w październiku 2013 r. Pociągi podziemnej kolejki przejadą trasą w 2014 r.