Jak poinformował w środę stołeczny ratusz, wprowadzanie nowej organizacji ruchu w ścisłym centrum miasta rozpocznie się w poniedziałek 30 kwietnia. W pełni zmiany zaczną obowiązywać 2 maja. Ruch na ul. Marszałkowskiej zostanie mocno ograniczony. Między Al. Jerozolimskimi a ogrodzeniem budowy stacji metra "Świętokrzyska" (na wysokości ul. Moniuszki) czynny będzie tylko jeden pas ruchu. Przed placem budowy powstanie "zawrotka", która umożliwi przejazd na drugą jezdnię ul. Marszałkowskiej i powrót do ronda Dmowskiego. Na wyłączonych z ruchu fragmentach ul. Marszałkowskiej powstaną parkingi i przejścia dla pieszych. Przejezdne zostaną ulice: Widok (tu będzie obowiązywał ruch w kierunku ul. Kruczej, czyli w przeciwnym niż obecnie), Złota i Sienkiewicza. Podobnie będzie wyglądał ruch po północnej stronie ul. Świętokrzyskiej. Między ul. Królewską a ogrodzeniem placu budowy na wysokości ul. Rysiej będzie można przejechać jednym pasem ruchu w każdą stronę. Tu też powstanie "zawrotka" umożliwiająca przejazd na drugą jezdnię ul. Marszałkowskiej i powrót do ul. Królewskiej. Ul. Rysia pozostanie przejezdna. Na wyłączonych fragmentach ul. Marszałkowskiej powstaną parkingi i przejścia dla pieszych. Wyłączony z ruchu odcinek Marszałkowskiej będzie można ominąć Alejami Jerozolimskimi, al. Jana Pawła II i al. Solidarności lub Wisłostradą i al. Solidarności. W samym centrum plac budowy kierowcy ominą Al. Jerozolimskimi, ul. E. Plater, pl. Grzybowskim i ul. Królewską, a po stronie wschodniej - ulicami: Kruczą, Mazowiecką (w przeciwnym kierunku ul. Jasną) i Królewską. Zamknięcie skrzyżowania Marszałkowskiej ze Świętokrzyską pociągnie za sobą zmiany w komunikacji miejskiej. W nocy z 1 na 2 maja wyłączony będzie ruch tramwajowy w ul. Marszałkowskiej. Linie 4 i 15 pojadą trasami objazdowymi - przez al. Jana Pawła II. Linia 16 wróci na swoją podstawową trasę - z ul. Woronicza będzie dojeżdżać do pętli na Żeraniu. Zawieszone zostaną dwie linie - 18 (kursująca z Żerania na Służewiec) i 35 (z Wyścigów na Nowe Bemowo). W ich miejsce pojawią się linie zastępcze 40 i 74. Tramwaje 40 będą jeździć co 10 minut tylko w godzinach szczytu na trasie: Nowe Bemowo - Broniewskiego - most Gdański - ZOO - Dw. Wileński - most Śląsko-Dąbrowski - Trasa W-Z - Obozowa - Koło. Tramwaje 74 będą kursować co 10 minut w szczycie i co kwadrans poza szczytem na trasie Służewiec - pl. Narutowicza ulicami Marszałkowską, Nowowiejską, Krzywickiego i Filtrową. Objazdami pojadą też autobusy linii 107, 151 i 171. Zamknięty odcinek ul. Marszałkowskiej ominą ulicami: Kredytową, Jasną i Mazowiecką (107), Królewską, Krakowskim Przedmieściem i Nowym Światem (151) i pl. Grzybowskim oraz E. Plater (171). Linie 127 i 520 będą jeździć na skróconych trasach. 127 będzie kursować z Włoch do pl. Trzech Krzyży, a na pozostałym odcinku jej dzisiejszej trasy (w kierunku Bródna) uruchomiona zostanie nowa linia 227. Także linia 520 będzie podzielona na dwie krótsze - autobusy z numerem 520 będą jeździć z Marysina w rejon skrzyżowania Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, a na odcinku między Śródmieściem a Wolą zastąpią ją autobusy o numerze 522. ZTM uruchomi też nową linię 316, która będzie kursować między pl. Wilsona i pl. Trzech Krzyży przez Krakowskie Przedmieście. Organizacja ruchu na ul. Marszałkowskiej (po południowej stronie Świętokrzyskiej) zmieni się jeszcze raz - na czas Euro 2012. Wówczas zachodnia jezdnia tej ulicy oraz wyłączone z ruchu torowisko tramwajowe znajdzie się w granicach strefy kibica. Montaż pierwszych instalacji strefy rozpocznie się pod koniec maja. Po zakończeniu mistrzostw prace na ul. Marszałkowskiej rozpoczną tramwajarze. Do połowy września wyremontowane ma być torowisko na odcinku od ul. Królewskiej do ronda Dmowskiego. Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronie inwestmapa.um.warszawa.pl. Tam też można zamówić bezpłatną usługę powiadamiania sms-em o utrudnieniach w ruchu w Warszawie. Informacje będą zamieszczane też na stronach ztm.waw.pl i metro2.ztm.waw.pl.