Ministerstwo Zdrowia podpisało umowę z Eurocopterem na zakup 23 śmigłowców ratunkowych EC-135 i symulatora lotów dla LPR. Firma jest zobowiązana zrealizować zamówienie do 15 grudnia 2010 roku. Łączna wartość zamówienia to ponad 495 mln zł. Jak podkreśla LPR, wymiana floty ratowniczej to przedsięwzięcie, które nie ma precedensu w polskim lotnictwie sanitarnym. Dostawa śmigłowców nie jest jednoznaczna z natychmiastowym wdrożeniem ich do dyżurów. Warunkiem rozpoczęcia działalności operacyjnej na nowej maszynie jest ukończenie szkolenia przez pilotów i członków załóg Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS). Szkolenia rozpoczęły się w pierwszej połowie mijającego roku w Niemczech. Na mocy umowy między resortem zdrowia a koncernem Eurocopter ma być tam przeszkolonych 50 polskich pilotów. Kolejni uprawnienia będą uzyskiwać w Polsce, w Ośrodku Szkolenia Lotniczego przy LPR. Jednocześnie trwają szkolenia mechaników. Aby zapewnić bezpieczeństwo przyszłych misji, LPR zaprojektowało cykl wewnętrznych szkoleń doskonalących dla pilotów i członków zespołów HEMS. Obejmują one zarówno zajęcia teoretyczne, jak i kilkadziesiąt godzin lotu w dzień i w nocy. Dopiero po ukończeniu tych szkoleń przez załogę danej bazy oraz po przeszkoleniu mechaników możliwe jest rozpoczęcie dyżurów na nowym śmigłowcu. Na początku października 2007 r. Ministerstwo Zdrowia ogłosiło wynik opiewającego na blisko 500 mln zł przetargu. Wybrano EC135 niemiecko-francuskiego Eurocoptera, należącego do koncernu EADS, odrzucono zaś A109S Grand AgustaWestland. AgustaWestland wystąpiła jednak o unieważnienie przetargu. Firma wskazywała, że śmigłowiec Eurocoptera nie spełnia pewnych warunków zamówienia - maksymalnego pułapu i symulatora lotu określonej kategorii. W lutym 2008 r. Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że przetarg jest ważny. Wyrok był prawomocny i oznaczał, że Ministerstwo Zdrowia mogło podpisać kontrakt na helikoptery. Sąd rozpatrywał odwołania od decyzji arbitrów, którzy unieważnili przetarg. Sąd odrzucił odwołanie złożone przez resort, uwzględnił natomiast odwołanie Eurocoptera. Stołeczna prokuratura rejonowa umorzyła w maju 2008 r. śledztwo w sprawie przetargu na śmigłowce dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Prokuratura uznała, że "znikomą szkodliwość społeczną" miało zatwierdzenie w październiku 2007 r. przez dyrektora zamówień publicznych resortu zdrowia protokołu komisji przetargowej bez podpisu na nim przewodniczącego komisji (ówczesnego wiceministra Jarosława Pinkasa) oraz jednego z członków komisji.