- Wzornictwo poniekąd wymusza bezpośrednie spotkanie kultury i handlu, czemu nierzadko towarzyszą napięcia; wcześniej sprawiało to wielu projektantom pewne problemy, ale też przyczyniło się do powstania niejednego z najbardziej przez nas lubianych przedmiotów - tłumaczy, we wstępie do swej książki o wzornictwie, Penny Sparke autorka i kuratorka wystaw o historii designu. W książce mamy okazję poczytać o najważniejszych osiągnięciach wzornictwa przemysłowego. "Design. Historia wzornictwa" zawiera też szereg myśli osób, które w wyjątkowy sposób wpłynęły na rozwój i sposób myślenia o sztuce projektowania. Henry Ford, pisał np.: "wyprodukuję samochód dla ogromnej rzeszy ludzi. Będzie skonstruowany z najlepszych materiałów przez najlepszych specjalistów, jakich można zatrudnić, według najprostszych projektów, jakie tylko nowocześni konstruktorzy potrafią stworzyć. Będzie jednak tak tani, że każdy, kto zarabia przyzwoitą pensję, będzie sobie mógł na niego pozwolić". Postacią, którą przybliża Sparke jest także William Morris artysta, który razem z Philipem Webbem zbudował sobie dom z czerwonej cegły w pobliżu Londynu, znany jako Red House, który w prekursorski sposób uzależniał strukturę fasady od funkcjonalnego układu pomieszczeń wewnętrznych. Jako przykład istnienia cienkiej linii dzielącej sztukę i wzornictwo autorka przywołuje przykład słynnej wyciskarki do cytryn Philippe'a Starcka - "Juicy Salif", która jest "wyrazem aspiracji, aby projektować dzieła, które są czymś więcej niż tylko funkcjonalnymi przedmiotami". Wyciskarka o niezwykle oryginalnym kształcie, który przypomina trochę trójnogiego pająka albo statek kosmiczny - wykonana jest w całości z aluminium i ma ok. 30 cm wysokości. Zaprojektowana została w 1990 roku i szybko stała się symbolem nowoczesnego designu, jeden jej egzemplarz znajduje się także w stałej ekspozycji w MOMie (Museum of Modern Art w Nowym Jorku). "Szkoła projektowania graficznego. Zasady i praktyka, nowe programy i technologie" autorstwa Davida Dabnera, Shenny Calvert, Anoki Casey - to w przeciwieństwie do "Designu" Sparke typowy podręcznik akademicki, który zawiera nie tylko opisy historii wzornictwa, ale też zadania dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z projektowaniem. Tekst książki jest tak ułożony żeby odzwierciedlać sposób nauczania we współczesnych szkołach projektowania. W podręczniku znajdziemy wskazówki, jak umiejętnie przenosić pomysły na papier, jak tworzyć katalog rzeczy, które nas inspirują (od zdjęć, gazet, ciekawych opakowań przez architekturę i modę). Zestaw pomysłów na ćwiczenia ze szkicowania i tradycyjnych technik malarskich przeplatany jest w tej książce instrukcjami dla użytkowników nowoczesnych programów graficznych jak np. Adobe Illustrator, informacjami na temat druku cyfrowego i wykorzystania fotografii w projektowaniu. "Szkoła projektowania graficznego. Zasady, praktyka, nowe programy, technologie" David Dabner, Anoki Casey, Sheena Calvert oraz "Design. Historia wzornictwa" Penny Sparke ukazały się nakładem Wydawnictwa Arkady.