<a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-nik,gsbi,25" title="NIK" target="_blank">NIK</a> przeprowadziła kontrolę funkcjonowania szkół w trakcie <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-pandemia-koronawirusa,gsbi,56" title="pandemii koronawirusa" target="_blank">pandemii koronawirusa</a> w pięciu województwach: podlaskim, lubelskim, lubuskim, mazowieckim i dolnośląskim. Sprawdzono działanie Ministerstwa Edukacji i Nauki, 5 kuratoriów oświaty, 5 jednostek samorządu terytorialnego i 15 szkół (8 podstawowych i 7 ponadpodstawowych) w czasie od 1 stycznia 2020 roku do 9 sierpnia 2021 roku. Nauka zdalna. Brak standardów i sprzętu Co przyniosła kontrola NIK? Najwięcej spostrzeżeń i wniosków dotyczyło nauki zdalnej. Przede wszystkim zabrakło określenia jednolitych standardów nauczania zdalnego i hybrydowego. W efekcie nauczyciele mogli uczyć dowolnie, w wybrany przez siebie sposób. Kontrola pokazała także problem wykluczenia cyfrowego, szczególnie istotnego w przypadku nauki zdalnej. Okazało się, że wielu uczniów pozbawionych było odpowiedniego sprzętu, dostępu do szybkiego łącza internetowego i do wiedzy technologicznej. Pomoc przy nauce zdalnej? Niewystarczające działania MEiN NIK skontrolowała także programy podejmowane przez MEiN, które miały pomóc w nauce zdalnej, m.in. "Zdalna szkoła" i "Zdalna szkoła plus". Zdaniem kontrolerów działania te nie były przeprowadzone równomiernie. Na przykład w Płocku 77 szkół zgłosiło zapotrzebowanie na 480 komputerów, a otrzymało ich 77 sztuk. Wśród działań MEiN oceniono także szkolenia programowe dla nauczycieli, które miały im pomóc w prowadzeniu zajęć podczas nauki zdalnej. Jednak do kwietnia 2021 r. nie objęto nim żadnego nauczyciela. Dodatkowo - jak oceniła NIK - uruchomienie 7 lipca 2021 r. Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii było spóźnione, a wszystkie działania mające na celu pomoc psychologiczną - niewystarczające. To wszystko oraz długi czas nauki zdalnej w szkołach doprowadziło - zdaniem NIK - do "obniżenia jakości kształcenia, pogłębienia nierówności edukacyjnych oraz pogorszenia kondycji psychofizycznej uczniów i nauczycieli". Nauka zdalna w czasie pandemii koronawirusa W raporcie znalazły się także działania, które NIK ocenił pozytywnie. Między innymi: decyzję ministerstwa o ograniczeniu wymagań egzaminacyjnych dla uczniów zdających <a class="textLink" href="https://www.bryk.pl/artykul/egzamin-osmoklasisty-do-likwidacji-reakcja-ministerstwa-na-postulaty" title="egzamin ósmoklasisty" target="_blank">egzamin ósmoklasisty</a> i egzamin maturalny. Przypomnijmy - szkoły rozpoczęły pracę w trybie nauki zdalnej w marcu 2020 roku. W tym czasie w Polsce funkcjonowało 23,6 tys. szkół, w których uczyło się 5 mln dzieci i młodzieży.