Jak poinformowała prezydent Warszawy Hanna Gronkieicz-Waltz, jest to największa w historii stolicy dotacja na projekt drogowy. Wartość dofinansowania jest dwa razy większa, niż miasto pozyskało od UE na wszystkie inwestycje drogowe w latach 2004-2006. - Jest to 375. umowa na dofinansowanie unijne - powiedziała Gronkiewicz-Waltz podczas uroczystości podpisania umowy. Most Północny składać się będzie z trzech jezdni - dwóch trójpasmowych w kierunku wschodnim i zachodnim oraz jednej - przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy. W rejonie mostu wybudowane będą też estakady i łączniki w wielopoziomowych węzłach i skrzyżowaniach, ściany oporowe, kładki dla pieszych, ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne. W lipcu 2010 r. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na realizację budowy kolejnego odcinka Trasy Mostu Północnego - od węzła z ulicą Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny. Wartość tej umowy to ok. 51 mln zł. Prawie kilometrowy odcinek trasy ma być gotowy do końca 2011 roku. Pierwsze prace na trasie Mostu Północnego rozpoczęły się w 2008 r. W ich trakcie, przed sezonem lęgowym ptaków, wycięto lub przesadzono drzewa i krzewy rosnące na trasie przebiegu nowej przeprawy. Uzgodnienia dotyczące budowy Mostu Północnego mają długą historię. Porozumienie między ówczesnymi gminami Bielany i Białołęka dotyczące nowej przeprawy mostowej zostało podpisane jesienią 1999 r. W kwietniu 2004 r. rząd zdecydował, że most ma być w przyszłości drogą krajową, co oznaczało, że może być budowany na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W lipcu 2006 r. ogłoszony został przetarg na projekt i wykonanie mostu. Najniższa cena zaproponowana wówczas przez zainteresowane firmy wynosiła ponad 1 mld zł i była ponad dwukrotnie wyższa od kwoty, którą proponowało miasto. Przetarg unieważniono w styczniu 2007. W tym samym miesiącu ogłoszony został kolejny przetarg na sporządzenie dokumentacji Trasy Mostu Północnego. Wygrała go niemiecka firma Schuessler Plan Duesseldorf. W czerwcu 2008 r. ogłoszony został przetarg na wykonawcę mostu. Został rozstrzygnięty w marcu tego roku. Wybrano wówczas ofertę konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "Pol-Aqua". Zaproponowana przez nie cena (niecałe 978 mln zł) była o blisko 190 mln zł niższa od zakładanej przez miasto. Umowa z wykonawcą podpisana została w kwietniu br. Wcześniej Gronkiewicz-Waltz zapowiadała, że złoży wniosek do Rady Warszawy o nadaniu mostowi imienia Jana Pawła II. Będzie to ósma przeprawa drogowa w stolicy.