ZOM na cały sezon zimowy 2013/14 zarezerwował 71 mln zł. Środki, które uda się zaoszczędzić na odśnieżaniu przejdą na IV kwartał - będą wydane podczas następnej zimy. Sezon zimowy dla firm, które odśnieżają warszawskie ulice na zlecenie miasta trwa od połowy października do połowy kwietnia. W tym czasie są one zobowiązane do utrzymywania całodobowej gotowości do podjęcia działań, jednak ZOM płaci im tylko za zrealizowane akcje zabezpieczania i odśnieżania ulic. "To sytuacja bez precedensu" Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej ZOM, w lutym tego roku pługosolarki były wysyłane do odśnieżania stołecznych ulic jedynie dwa razy: 2 i 10 dnia miesiąca. To sytuacja bez precedensu - w ciągu ostatnich 10 lat, w lutym potrzeba było przynajmniej kilkunastu interwencji. Tylko dwukrotnie - w 2008 i 2011 r. - akcji odśnieżania było tego miesiąca mniej niż dziesięć. Urzędnicy przyznają, że takiego lutego w historii warszawskiego ZOM jeszcze nie było. Od początku sezonu zimowego pługosolarki wyjechały na ulice Warszawy 39 razy. Pierwsza akcja zabezpieczania ulic przed śliskością miała miejsce pod koniec listopada ub. roku. Najbardziej pracowity dla służb był styczeń - odbyło się 28 akcji odśnieżania. Poprzedni sezon zimowy zaczął się dużo wcześniej - pierwsze posypywanie ulic po opadach śniegu odbyło się 27 października. Sroga zima sprawiła, że do końca lutego 2013 r. zrealizowano 69 akcji odśnieżania, a ich łączny koszt wynosił wtedy 61,5 mln zł. W sezonie 2012/2013 na oczyszczanie ulic i przejść dla pieszych w miejskim budżecie przewidziano 72 mln zł, jednak z powodu przedłużającej się zimy wydatki przekroczyły tę kwotę. Prognoza na najbliższe dni IMGW w prognozach pogody dla Warszawy w ciągu najbliższych dwóch tygodni nie przewiduje opadów śniegu. Najbliższy tydzień ma być wietrzny i deszczowy; temperatura będzie powoli rosnąć, choć synoptycy przewidują, że incydentalnie mogą jeszcze występować przymrozki. ZOM podlega ok. 40 proc. warszawskich ulic - tych, którymi kursują autobusy komunikacji miejskiej oraz 1,6 mln m kw. chodników, przejść do stacji metra, kładek i przejść dla pieszych na głównych skrzyżowaniach. Utrzymanie pozostałych należy głównie do poszczególnych dzielnic. Warszawskie ulice są posypywane solą (chlorkiem sodu), natomiast gdy temperatura spadnie poniżej minus 5 stopni, dodaje się do niej chlorek wapnia.