We wtorek przyznano nagrody w drugiej edycji konkursu na firmę "nieprzeciętnie przyjazną mamom", organizowanego przez Fundację Św. Mikołaja w ramach kampanii "Mama w pracy". W tym roku nagrodzono firmy: Hewitt Associates Sp. z o.o., Grupę Ikea, Nike Poland Sp. z o.o. oraz Akademię Zabawy i Rozwoju OCTOPUS. Każda z wyróżnionych firm oferuje szereg udogodnień dla rodziców małych dzieci. Pracownice Hewitt Associates mają prawo do 4 tygodni dodatkowego płatnego urlopu oraz możliwość elastycznego czasu pracy, w niepełnym wymiarze lub w domu. Kobiety zatrudnione w Grupie Ikea otrzymują dodatkowy płatny urlop po urodzeniu dziecka (trwający 30 dni) oraz mają zapewnioną kompleksową opiekę medyczną w czasie ciąży i po urodzeniu dziecka. Firma Nike Poland umożliwia kobietom w ciąży pracę w domu przed i po porodzie, a jej pracownice na czas urlopu macierzyńskiego i wychowawczego zachowują wszystkie benefity (np. samochód czy telefon służbowy). Ze względu na charakter firmy OCTOPUS zatrudnione tam kobiety mogą pracować z dzieckiem, mają także możliwość elastycznego czasu pracy lub w niepełnym wymiarze. Jak podkreślali przedstawiciele wyróżnionych firm, udogodnienia dla matek to rodzaj świadczenia, które motywuje pracownika, wiąże go z firmą i przynosi korzyści obu stronom. Przekonywali, że zadowoleni pracownicy pracują lepiej i identyfikują się z firmą. Pracownice wskazywały również, oprócz konkretnych przywilejów, na atmosferę panującą w firmach, gdzie wiadomość o ciąży jest radosną nowiną, a nie powodem do obaw, jak zareaguje pracodawca. "Każda kobieta pragnie zostać matką i poczuć smak macierzyństwa. Niestety, wiele z nas obawia się, że zostaną zwolnione z pracy z powodu ciąży. Właśnie takim kobietom pragniemy pomóc dzięki kampanii +Mama w pracy+. Spełnienie w życiu rodzinnym i zawodowym to sfery, które nie powinny się wykluczać" - mówiła koordynatorka kampanii Karolina Błaszczyk z Fundacji Św. Mikołaja. Uczestniczki debaty na temat sytuacji matek na rynku pracy, która odbyła się po wręczeniu nagród, przekonywały, że kobiety, które mają dzieci, są dobrze zorganizowane, pracują efektywniej, bo zależy im na punktualnym wychodzeniu z pracy. Jak pokazują badania przeprowadzone w ramach kampanii przez MillwardBrown SMG/KRC, większość z nich (85 proc.) woli słabiej płatną pracę pozwalającą wychodzić do domu o czasie niż ciekawe i dobrze płatne zajęcie, wymagające częstego pozostawania po godzinach. - Gdyby wszystkich pracowników wyganiano do domu o określonej godzinie, bardziej niż dyspozycyjność liczyłaby się efektywność - zauważyła Błaszczyk. Także Marta Cichowicz-Major z Departamentu ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej uważa, że powinno się zmienić podejście do pracy, tak by akcentować suwerenność pracownika, a nie dyspozycyjność. - Nie może być tak, że matki muszą udowadniać pracodawcy swoją wartość przez bycie dyspozycyjnym i nienadużywanie swoich praw. W całej Europie odchodzi się od takiego podejścia, traktujemy siebie autonomicznie, prowadzimy dialog, korzystamy z praw, które nam się należą, wiedząc, że wynik finansowy można osiągnąć różnymi drogami - przekonywała. Przypomniała, że w Kodeksie pracy istnieje wiele rozwiązań, które umożliwiają godzenie życia rodzinnego z zawodowym, jednak - jak podkreśliła - jedynie osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, czyli ok. 35 proc. pracujących kobiet. - W tej chwili elastyczność to domena pracodawców - jeśli chodzi o formy i warunki zatrudnienia. Większości zatrudnionych kobiet nie przysługuje żadna ochrona w związku z macierzyństwem, nie mają podstawowych praw. To nie do pomyślenia w nowoczesnym państwie - mówiła. Cichowicz-Major poinformowała, że departament chce wypracować mechanizmy ochrony matek pracujących nie na etacie, oparte na rozwiązaniach europejskich. - Będziemy starali się udowodnić, że to się po prostu opłaca - powiedziała. Konkurs "Mama w pracy" jest organizowany z dziennikiem "Rzeczpospolita", przy współudziale Instytutu Badawczego MillwardBrown SMG/KRC. W tym roku do konkursu zgłosiło się 89 przedsiębiorstw z całej Polski ? 75 dużych firm oraz 14 małych. Ankiety wypełniło 3606 kobiet pracujących w zgłoszonych firmach. Z badań przeprowadzonych w ramach kampanii "Mama w pracy" wynika, że zdecydowana większość kobiet chce łączyć pracę zawodową z macierzyństwem. Jednak co piąta pracująca kobieta odkłada urodzenie dziecka w obawie przed utratą pracy. 15 proc. kobiet deklaruje, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej zapytano je o plany macierzyńskie, a 22 proc. spotkało się z negatywną reakcją pracodawcy po poinformowaniu o ciąży. Prawie co trzecia matka na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym spodziewa się zwolnienia, a pracę traci co szósta.