W budynku przy Dworcu Głównym instytucja mieści się od 1972 roku. To właśnie w tym miejscu przy ul. Towarowej gromadzone są eksponaty dokumentujące działalność kolei w Polsce od 150 lat. W roku 1995 Muzeum zostało wyłączone ze struktur PKP, a cztery lata później przekazano je do Samorządu Województwa Mazowieckiego. 31 sierpnia jedyne tego rodzaju w Polsce muzeum może bezpowrotnie zniknąć. Sprzedaż działki liczącej siedem hektarów, zlokalizowanej w centrum miasta stała się dla PKP szansą na załatanie budżetowych dziur. Pociąg do pieniędzy PKP przygotowuje działkę do przeprowadzenia inwestycji kolejowych. Dlaczego po 37 latach użytkowania działki przez muzeum nagle podjęto decyzję o jej odebraniu? -Decyzje sądów odsuwają roszczenia osób trzecich od działki - wyjaśnia zastępca rzecznika prasowego PKP, pani Barbara Leszczyńska. Do tej pory Muzeum korzystało z działki nieodpłatnie. W świetle prawa po decyzjach sądu, PKP ma obowiązek wynajmować nieruchomość na zasadach komercyjnych. Co powstanie na działce i ile jest warta? Wiadomo jedynie, że PKP nie wyklucza możliwości wydzierżawienia działki muzeum. Tor przeszkód Zaproponowana przez PKP nowa lokalizacja muzeum na ul. Grodzieńskiej, wydaję się być jedynie zasłoną przed całkowitą kompromitacją spółki. Teren jest zakrzaczony i nie posiada żadnej infrastruktury. - Przeniesienie muzeum wiąże się z niebagatelnymi wydatkami- mówi Główny Specjalista Muzeum, pani Magdalena Włazewicz. - Koszty obejmą nie tylko przeniesienie olbrzymiej ekspozycji ale również promocję instytucji związane ze zmienioną lokalizacją. Dalsze losy muzeum są niepewne. Warto więc wybrać się do tego niezwykłego miejsca póki jeszcze istnieje taka możliwość. Eksponaty oglądać można w poniedziałek w godzinach 10-14 (wstęp wolny) oraz w pozostałe dni tygodnia od 10 do 17.