Takie zmiany przewiduje zgłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie projekt uchwały w sprawie zmian w regulaminie przewozu osób komunikacją miejską, którym stołeczni radni zajmą się w najbliższy czwartek. Warunkiem będzie jednak to, aby pozostałe dane na karcie były zgodne z okazanym kontrolerowi dokumentem. Pasażer będzie też musiał w ciągu 7 dni od kontroli wymienić starą kartę na tzw. kartę spersonalizowaną, czyli taką, na której umieszczone będzie zdjęcie jej właściciela. Proponowane zmiany nie rozwiązują jednak problemu tych, którzy ukarani zostaną z powodu nieczytelnych danych wpisanych na karcie. W takim wypadku bilet nadal będzie uznawany za nieważny. - Ten problem rozwiąże ostatecznie spersonalizowanie wszystkich kart miejskich - powiedział w piątek rzecznik ZTM Igor Krajnow. Zarząd Transportu Miejskiego postanowił także wyjaśnić, do czego dokładnie uprawniony jest kontroler biletów miejskiej komunikacji. W piątek otrzymała przygotowane przez ZTM "ABC kontroli biletów". Napisano w nim m.in., że kontroler może zażądać opuszczenia pojazdu przez pasażera jadącego bez biletu tylko w sytuacji, gdy nie wniesie on opłaty na miejscu ani nie okaże dokumentu tożsamości. Gdy pasażer dokument pokaże, kontroler ma obowiązek wystawić wezwanie do zapłaty w pojeździe, a wezwanie to upoważnia do kontynuowania podróży tym pojazdem. Jeśli pasażer wniesie opłatę na miejscu, kontroler może przyjąć od niego pieniądze za pokwitowaniem, a opłata zostanie zmniejszona o 30 proc. Kiedy kontroler stwierdzi, że bilet albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony, może zatrzymać bilet lub dokument za pokwitowaniem. Może to zrobić także wtedy, gdy bilet lub dokument jest używany przez osobę, do której nie należy lub do tego nieuprawnioną. Bilet okresowy imienny, zakodowany na starej karcie miejskiej (bez zdjęcia właściciela), ważny jest tylko z dokumentem tożsamości posiadacza biletu. Pasażer musi mieć przy sobie dokument, którego numer jest wpisany na karcie. Jeśli pasażer nie ma przy sobie tego dokumentu, kontroler może wezwać policję lub straż miejską w celu ustalenia jego tożsamości. Kontroler nie może siłą zabrać pasażerowi dowodu osobistego w celu spisania jego danych. Gdy pasażer odmawia okazania dokumentu tożsamości, kontroler może wezwać policję lub straż miejską. Jeśli pasażer w ciągu siedmiu dni kalendarzowych zgłosi się do ZTM z ważnym biletem i dokumentem, którego nie miał w trakcie kontroli, opłata za przejazd bez biletu zostanie anulowana. Pasażer będzie musiał jednak wnieść opłatę manipulacyjną. Pasażer nie może zażądać, by kontroler przedstawił mu się z imienia i nazwiska. Swoje dane osobowe kontroler może ujawnić tylko policji lub straży miejskiej. Jeśli pasażer uzna, że kontroler niesłusznie zabrał mu kartę miejską lub dokument tożsamości, może odwołać się na piśmie. Odwołanie można złożyć w każdym z punktów obsługi pasażera, przesłać je pocztą na adres: ul. Senatorska 37, 00-099 Warszawa lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: windykacja@ztm.waw.pl. Złożenie odwołania nie wstrzymuje jednak terminu płatności. Tą samą drogą można złożyć skargę na kontrolera biletów. Koniecznie trzeba w niej umieścić swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub zameldowania. Zgodnie z uchwałą Rady Warszawy ze stycznia br. od 2010 r. na każdej Warszawskiej Karcie Miejskiej musi znaleźć się zdjęcie i dane osobowe jej właściciela. Nowej karty miejskiej nie trzeba dodatkowo podpisywać. Wszystkie stare karty, na których kodowane są imienne bilety komunikacji miejskiej, muszą zostać wymienione. Opłata za przejazd bez ważnego biletu to 150 zł.