O utrudnieniach i zmianach w organizacji ruchu zwianych z awarią podczas budowy stacji Powiśle centralnego odcinka II linii metra poinformowali w czwartek wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk i inżynier ruchu m. st. Warszawy Janusz Galas. Mostem Świętokrzyskim można jeździć z ograniczeniem prędkości do 40 km na godz., pojazdami do 3,5 t. Mostem jeździ także komunikacja miejska. W związku z zamknięciem tunelu Wisłostrady zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu. Objazd w kierunku północnym (w stronę Żoliborza) będzie się odbywał ul. Ludną do Wybrzeża Kościuszkowskiego, wzdłuż Centrum Nauki Kopernik i BUW-u, przed skrzyżowaniem z ul. Karową kierowcy wjadą na jezdnię Wisłostrady. Ta zmiana zostanie wprowadzona z piątku na sobotę. Objazd w kierunku południowym: ul. Karową, Browarną, Topiel, Kruczkowskiego, Ludną - z powrotem na Wisłostradę - zacznie obowiązywać w nocy z niedzieli na poniedziałek. Galas poinformował, że Wisłostradą przejeżdża 3,5 tys. pojazdów na godzinę w jedną stronę. - Oceniamy, że z południa na północ uda nam się uzyskać przepustowość 2,5 tys. pojazdów na godzinę - to przepustowość zbliżona do godzin poza szczytem. Gorzej może być w kierunku południowym, ponieważ będzie to przepustowość rzędu 1,5 tys. pojazdów na godzinę - zaznaczył. Dodał, że ruch ciężarowy będzie skierowany od Trasy Siekierkowskiej na stronę praską, po czym samochody pojadą Wałem Miedzeszyńskim, a następnie ul. Jagiellońską do trasy AK i mostem Grota wrócą na Wisłostradę. Wiceprezydent Warszawy zaznaczył, że trwają ekspertyzy dotyczące stanu gruntu pod tunelem i nie można na razie określić, kiedy ruch na tej trasie zostanie przywrócony. Podkreślił, że tunel został zamknięty ze względu na bezpieczeństwo użytkowników. - Nikt dziś w sposób odpowiedzialny nie jest w stanie powiedzieć, ile ta sytuacja może potrwać - powiedział. Podkreślił także, że nie jest to sytuacja, "która sprzyja terminowemu zakończeniu budowy (centralnego odcinka II linii metra)". Lejk poinformował, że awaria na stacji Powiśle nie ma wpływu na tempo i zakres prac na pozostałych odcinkach. Dodał, że trudno powiedzieć, czy we wrześniu tarcze zaczną drążyć tunel pod dnem Wisły. Zaznaczył, że rozważane jest rozpoczęcie drążenia tunelu tarczami Wisła I i Wisła II od strony Dworca Wileńskiego. Powiedział też, że maszyny zostały ewakuowane, a dodatkowe prace związane z awarią będą generowały dodatkowe koszty. W nocy z poniedziałku na wtorek, podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Zalana została stacja Powiśle. Ruch na Wisłostradzie i moście Świętokrzyskim został wtedy wstrzymany. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra. To wymóg techniczny związany z przebiegiem linii metra po Wisłą. Drążenie tuneli II linii centralnego odcinka metra rozpoczęto w połowie maja. Linia połączy prawo- i lewobrzeżną Warszawę. Tunel metra będzie przebiegać pod dnem Wisły i będzie mieć 600 m długości. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. Tarcze budujące II linię metra drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę, pracują siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Na razie ruszyły dwie z czterech tarcz. Przy obsłudze jednej pracują 52 osoby w systemie czterech zmian. Tarcza TBM Maria wydrążyła już 633 m tunelu, z kolei Anna 1037 m.