W czwartek w Radomiu podpisana została umowa ws. dofinansowania inwestycji przez samorząd Mazowsza. Na budowę mostu o długości ponad 1 km oraz dróg dojazdowych zarząd województwa mazowieckiego w ciągu trzech lat przekaże władzom sąsiedniego woj. lubelskiego w sumie 50 mln zł. Budowę mostu zrealizuje i sfinansuje samorząd województwa lubelskiego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 233 mln zł. Umowę w sprawie dofinansowania inwestycji przez samorząd Mazowsza podpisali w czwartek w Radomiu przedstawiciele samorządów obydwu województw. - Dzięki tej współpracy powstanie most, który połączy regiony Polski zachodniej i Europy zachodniej z regionami Polski wschodniej, a także pozwoli uzyskać nowy korytarz w stronę Ukrainy i Białorusi - podkreślał wicemarszałek woj. lubelskiego Jacek Sobczak. Według członka zarządu woj. mazowieckiego Piotra Szprendałowicza budowa mostu i dróg dojazdowych po stronie obydwu województw pozwoli poprowadzić ruch ciężkich pojazdów ze wschodu na zachód znacznie krótszą drogą niż obecnie. - Efektem tego będzie dynamiczny rozwój gospodarczy terenów leżących w pobliżu mostu, a także w dalszej perspektywie pozytywne skutki odczuje także m.in. Radom będący stolicą subregionu radomskiego - powiedział. Obecnie najbliższe dla Solca i Kamienia połączenia mostowe znajdują się: od strony północnej w Puławach i od strony południowej w Annopolu. - Dzieli je od siebie 70 km. Budowa nowego znacznie skróci zatem podróż z jednej strony Wisły na drugą - wyjaśnił Szprendałowicz. Według radnego powiatowego z Lipska Łukasza Potrząsaja na nowej przeprawie bardzo skorzystają też okoliczni mieszkańcy m.in. Lipska i okolic, którzy codziennie licznie dojeżdżają do pracy i na uczelnie w Lublinie. Na dojazd do mostu muszą poświęcić ok. 1,5 godziny. Z miejscowego promu w Solcu korzystają tylko latem. Rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 747, łączącej Iłżę i Solec (Mazowieckie, stanowiącą połączenie z przeprawą mostową, sfinansuje samorząd Mazowsza. Liczący ponad 40 km odcinek drogi w 90 proc. wybudowany zostanie po nowym śladzie, dzięki czemu trasa nie będzie przebiegała przez Iłżę i Lipsko. Droga Wojewódzka nr 747 jest ściśle powiązana z siecią dróg wojewódzkich i krajowych przebiegających przez obszar województwa lubelskiego i mazowieckiego. Wybudowanie mostu oraz rozbudowa drogi stworzy nowy ciąg komunikacyjny, łączący dwie ważne trasy krajowe S19 i drogę nr 9. Wicemarszałek Sobczak zapowiedział, że obecnie inwestor będzie się starał uzyskać prawomocną decyzję środowiskową. Kwestie związane z budową mostu konsultowane są z ekologami; przeprawa mostowa przebiega w obszarze chronionym Natura 2000. Według Sobczaka jest szansa, by realizację inwestycji rozpocząć w 2012 roku, a zakończyć w ostatnim kwartale 2013 roku.