W ten sposób alarmują organizatorzy kampanii "Młoda Warszawa bez procentów (%) 2007", której celem jest ograniczenie sprzedaży alkoholu nieletnim. Kampania organizowana przez Urząd m. st. Warszawy jest częścią ogólnopolskiej akcji "Lato bez procentów", która rusza 2 lipca. Przedsięwzięcie ma uświadomić sprzedawcom, że powinni żądać dowodu tożsamości od każdego młodego człowieka, który chce kupić alkohol. W ramach kampanii przeprowadzane będą kontrole sklepów, organizowane będą szkolenia dla sprzedawców, nauczycieli i rodziców. Punkty, w których sprzedawany jest alkohol, będą kontrolowane przez "agentów specjalnych" - osoby pełnoletnie, ale wyglądające na młodsze. Miejsca, w których podczas dwukrotnej kontroli nikt nie poprosił o dowód, zostaną wpisane na "czarną listę", a ta przekazana będzie później Komendzie Stołecznej Policji, Straży Miejskiej oraz do Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń oraz Biura Polityki Społecznej Urzędu m. st. Warszawy. Sprzedawcy zostaną zaproszeni na szkolenie dotyczące umiejętności interpersonalnych i asertywności oraz poprawiające znajomość prawa. "Musimy pamiętać, że za każdym negatywnym działaniem młodego człowieka stoi osoba dorosła: dając zły przykład, albo przyzwalając lub ułatwiając to, czego powinna zabronić" - mówił wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński. Podkreślił, że organizatorom kampanii najbardziej zależy na tworzeniu mody na niepicie alkoholu oraz utrudnianie zakupu alkoholu nieletnim na tyle, żeby ich to zniechęcało do podejmowania prób. Do programu włączyła się również Straż Miejska. "Od 26 czerwca do końca wakacji prowadzone będą zajęcia edukacyjne. (...) Ponadto, aby pożytecznie zagospodarować czas wolny dzieci i młodzieży, organizowane będą pokazy i zajęcia sportowe prowadzone przez instruktorów sztuk walki i strażników oraz spotkania ze specjalistycznymi patrolami Eko" - zapowiedział Rafał Dawiec z Wydziału Profilaktyki i Promocji Straży Miejskiej. Dodał, że patrole Straży Miejskiej będą również wspierać akcję sprzedaży kontrolowanej. Od 2003 roku pracownicy Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m. st. Warszawy przeprowadzili 1376 kontroli w punktach sprzedaży alkoholu na terenie Warszawy. W 2006 roku cofnięto zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w 16 punktach. Postępowania wszczynane są głównie na wniosek Straży Miejskiej, jednak może je zainicjować każdy. Kampania "Lato bez procentów" po raz pierwszy była realizowana w warszawskiej dzielnicy Ursynów w 2000 roku. W latach 2001-2003 akcja zmieniła swój charakter z lokalnej na ogólnopolską. W 2004 roku otwarto internetowe centrum zgłoszeń. Obecnie kampania jest realizowana na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego. Do udziału w akcji "Młoda Warszawa bez procentów 2007" zgłosiło się już 16 dzielnic warszawskich.