Najlepiej wypadły Bielany, Ochota i Ursus. W poniedziałek podsumowano pierwszy etap tej kampanii. Z badań wynika, że do picia alkoholu przyznaje się blisko 85 proc. uczniów szkół ponadpodstawowych; ponad 80 proc. uważa, że zakup alkoholu w Warszawie nie stanowi większego problemu. Kampania organizowana przez urząd miasta jest częścią ogólnopolskiej akcji "Lato bez procentów", która ruszyła na początku lipca. Przedsięwzięcie ma uświadomić sprzedawcom, że powinni żądać dowodu tożsamości od każdego młodego człowieka, który chce kupić alkohol. W ramach kampanii przeprowadzono m.in. kontrole sklepów. Punkty, w których sprzedawany jest alkohol, były kontrolowane przez "agentów specjalnych" - osoby pełnoletnie, ale wyglądające na młodsze. Miejsca, w których podczas dwukrotnej kontroli nikt nie poprosił o dowód, zostały wpisane na "czarną listę", a ta przekazana została Komendzie Stołecznej Policji, Straży Miejskiej oraz do Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń oraz Biura Polityki Społecznej Urzędu m. st. Warszawy. Spośród ponad 4,3 tys. skontrolowanych podczas wakacji punktów na terenie Warszawy, gdzie sprzedawany jest alkohol, w ponad 200 sprzedawcy podczas obu kontroli nie poprosili o okazanie dokumentu tożsamości. Takim sprzedawcom może grozić utrata koncesji. - Gdy zaczynaliśmy tę kampanię mówiliśmy o tym, że powinniśmy interweniować wtedy kiedy sprzedaż alkoholu prowadzona jest niezgodnie z prawem. Skuteczność naszych działań wiąże się tak na prawdę z dotkliwością kar, czyli cofaniem zgody na koncesję, bo to jest na pewno najbardziej dotkliwa kara dla sprzedawców alkoholu - powiedział dziennikarzom wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński. W październiku ruszy II etap kampanii. Sprzedawcy zostaną zaproszeni na szkolenie dotyczące umiejętności interpersonalnych i asertywności oraz poprawiające znajomość prawa. Odbędą się także szkolenia dla nauczycieli i wychowawców organizowane w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Całkowity koszt kampanii "Młoda Warszawa bez procentów" finansowanej z budżetu miasta to 160 tys. zł. Od 2003 roku pracownicy Biura Działalności Gospodarczej i Zezwoleń Urzędu m. st. Warszawy przeprowadzili około 1,4 tys. kontroli w punktach sprzedaży alkoholu na terenie Warszawy. W 2006 roku cofnięto zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w 16 punktach. Postępowania wszczynane są głównie na wniosek Straży Miejskiej, jednak może je zainicjować każdy. Kampania "Lato bez procentów" po raz pierwszy była realizowana w warszawskiej dzielnicy Ursynów w 2000 roku. W latach 2001-2003 akcja zmieniła swój charakter z lokalnej na ogólnopolską. W 2004 roku otwarto internetowe centrum zgłoszeń. Obecnie kampania jest realizowana na zlecenie samorządów.