Najbardziej skomplikowaną operacją podczas budowy drugiej linii podziemnej kolejki będzie budowa dwupoziomowej stacji "Świętokrzyska", łączącej I i II linię metra. Po północnej i południowej stronie skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej powstaną ściany szczelinowe o głębokości 32 metrów. Będą budowane przez maszyny o wysokości 12 metrów. Na skrzyżowaniu powstanie strop stacji - będzie miał szerokość 24 metrów i długość ok. 50 metrów. Po zakończeniu jego budowy prace przeniosą się pod ziemię, a na powierzchni powstanie nowa jezdnia i torowisko tramwajowe. Ul. Marszałkowska zostanie rozkopana na północ i południe od skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. W tym miejscu będzie przebudowywany kolektor ściekowy. Wzdłuż ul. Świętokrzyskiej przebudowana zostanie sieć cieplna, która przecina ul. Marszałkowską na wysokości północnych części skrzyżowania. Ta sieć to dwie biegnące obok siebie rury średnicy ponad jednego metra. Magistrala ta pozwala na dostarczenie ciepła do kilkudziesięciu tysięcy mieszkań w Warszawie. Na długości 115 metrów pod zachodnią jezdnią ul. Marszałkowskiej powstanie z kolei docelowa trasa sieci energetycznej. Jak powiedział rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko, nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądać organizacja ruchu w centrum miasta w czasie zamknięcia ul. Marszałkowskiej. Na przyszły tydzień zaplanowana jest konferencja prasowa w ratuszu w tej sprawie. Można jednak zakładać, że poprzeczny ruch normalnie będzie się odbywał al. Jerozolimskimi i ul. Królewską. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. W kwietniu tego roku do szybu startowego przy rondzie Daszyńskiego opuszczone zostały dwie tarcze TBM o nazwie Maria i Anna, które wydrążą tunele nowej linii metra. Ich start zaplanowano na połowę maja.