Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała, że złoży wniosek do Rady Warszawy o nadaniu mostowi imienia Jana Pawła II. - Mam nadzieję, że Rada Warszawy przyjmie ten wniosek, bo jest to szczególny moment - 30. rocznica mszy, na której Jan Paweł II powiedział słowa, które zaczęły obalanie komunizmu - powiedziała Gronkiewicz- Waltz. - Tak naprawdę w 1989 r. był koniec procesu, który w 1979 r. na pl. Zwycięstwa zaczął się od słów Jana Pawła II - dodała, nawiązując do pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w 1979 roku. Prezydent miasta zaprzeczyła, że data oficjalnego rozpoczęcia budowy mostu ma związek ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego. - Kampanie wyborcze zaczynają się w pierwszym dniu, kiedy obejmuje się urząd. Tak jest w Ameryce i tak zaczęło się dziać w Polsce. Nie wybieraliśmy tej daty - powiedziała. Zaznaczyła także, że wbrew doniesieniom stołecznych mediów, które o rozpoczęciu budowy Mostu Północnego informowały pod koniec maja, ciężki sprzęt wjechał na plac budowy dopiero 3 czerwca. Wcześniej wykonawca porządkował teren. Pierwsze prace na trasie Mostu Północnego rozpoczęły się w ub.r. W ich trakcie, przed sezonem lęgowym ptaków, wycięto lub przesadzono drzewa i krzewy rosnące na trasie przebiegu nowej przeprawy. Uzgodnienia dotyczące budowy Mostu Północnego mają długą historię. Porozumienie między ówczesnymi gminami Bielany i Białołęka dotyczące nowej przeprawy mostowej zostało podpisane jesienią 1999 r. W kwietniu 2004 r. rząd zdecydował, że most ma być w przyszłości drogą krajową, co oznaczało, że może być budowany na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W lipcu 2006 r. ogłoszony został przetarg na projekt i wykonanie mostu. Najniższa cena zaproponowana wówczas przez zainteresowane firmy wynosiła ponad 1 mld zł i była ponaddwukrotnie wyższa od kwoty, którą proponowało miasto. Przetarg unieważniono w styczniu 2007. W tym samym miesiącu ogłoszony został kolejny przetarg na sporządzenie dokumentacji Trasy Mostu Północnego. Wygrała go niemiecka firma Schuessler Plan Duesseldorf. W czerwcu 2008 r. ogłoszony został przetarg na wykonawcę mostu. Został rozstrzygnięty w marcu br. Wybrano wówczas ofertę konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "Pol-Aqua". Zaproponowana przez nie cena (niecałe 978 mln zł) była o blisko 190 mln zł niższa od zakładanej przez miasto. Umowa z wykonawcą podpisana została w kwietniu br. Most ma zostać oddany do użytku pod koniec 2011 r. Będzie miał długość 795 m. Przez most będzie przebiegała trasa tramwajowa i ścieżka rowerowa. Pierwszy etap budowy trasy mostu przebiegać ma od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (długość ok. 3,4 km), a drugi - od ul. Pułkowej do tzw. Węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km).