- Plakaty Lexa Drewinskiego są inteligentne, czytelne i operują wyszukaną formą. Mają ogromny ładunek emocji, bywają gorzkie i ironiczne. Trafiają w sedno. Potrafią rozśmieszyć do smutku - napisał prof. Eugeniusz Skorwider w tekście "Czapki z głów" w 2011 r. w katalogu plakatów "Lex Drewinski, Posters and Objects/Plakaty i obiekty". Warszawskie Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego prezentuje plakaty artysty z ostatnich 30 lat. Będzie można zobaczyć m.in. autorski zbiór "LexICON A-Z", który został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako "obiekty zapowiadające XXI wiek". "Praca składa się z 26 piktogramów dla alfabetu łacińskiego i strony tytułowej. Autor każdej literze przypisał pojęcie zrozumiałe na różnych szerokościach geograficznych. Są w kolekcji piktogramów zbrojenia, bieda, odwaga, nadzieja, dysydenci, trzęsienia ziemi, moda, nietolerancja, nacjonalizm, system, terroryzm, przemoc i kilka innych" - napisał o "LexICONie A-Z" Władysław Serwatowski w katalogu wystawy z 6. Międzynarodowego Biennale Grafiki Komputerowej, Rzeszów 2004. Głównym narzędziem używanym przez Drewinskiego jest ironia i humorystyczno-ironiczne podejście do tematu. Artysta często podejmuje kwestie nierówności społecznej, polityki, konsumpcyjnego stylu życia. Czarny humor towarzyszy mu w tak poważnych społecznie pracach jak "Głód", "Za pięć dwunasta" (portret Adolfa Hitlera), "Globalizacja". W jego plakatach kolor redukowany jest często jedynie do czerni i bieli. "Humor odgrywa bardzo ważną rolę nie tylko w sztuce, ale i w życiu. Myślę, że najbardziej znaczącą postacią XX wieku nie jest żaden wielki wynalazca, uczony lub - broń Boże! - polityk, tylko Charlie Chaplin. To dzięki niemu ludzie potrafili przetrwać najcięższe okresy, biedę, technokratyzację, faszyzm. (...) W swoich pracach tzw. satyrycznych, podobnie jak i w plakacie, pozostaję wierny zasadzie: w plakacie odejmować znaczy dodawać" - tłumaczy artysta w przygotowanych przez organizatorów materiałach prasowych. Lex Drewinski (ur. 1951) jest profesorem Wydziału Designu w Fachhochschule Potsdam i wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w rodzinnym Szczecinie, na stałe mieszka i pracuje w Berlinie. Na swoim koncie ma m.in. I nagrodę na International Poster Competition Ekoplagat w Zilinie (1990, 1996), Helena Rubinstein International Poster Exhibition w Tel Awiwie (1996), złoty medal International Biennal of the Poster in Mexico (1998, 2010). Artysta uzyskał za swoje prace ponad 150 nagród i wyróżnień. Jego plakaty wystawiane były na ponad 50 wystawach indywidualnych, m.in. w Atenach, Barcelonie, Berlinie, Londynie, Meksyku, Madrycie i Pekinie. Wystawa "Lex is More" w Muzeum Karykatury będzie czynna do 2 czerwca.