- Od dziecka poznajemy świat w sposób całościowy. Ale kiedy zaczynamy chodzić do szkoły, to nagle ten świat dzieli nam się na przedmioty, które się ze sobą bardzo często nie łączą - mówił w rozmowie po piątkowym spotkaniu prasowym dotyczącym konferencji "Pokazać-Przekazać" Robert Firmhofer, dyrektor CNK. Jego zdaniem, postrzeganie świata podzielonego na sztywne dziedziny wiedzy nie jest zgodne z rzeczywistością. - Nauka, z powodów metodologicznych, podzielona jest na dyscypliny. Ale od pewnego czasu odkrywamy, że postęp jest możliwy, kiedy łączymy te dziedziny ze sobą, kiedy odkrywamy podejście interdyscyplinarne - powiedział Firmhofer. - Zależy nam na tym, żeby w czasie tej konferencji zaszczepić interdyscyplinarne podejście w nauczycielach - podkreślił dyrektor CNK i wyjaśnił, że chodzi o to, aby belfrzy zaczęli sami znajdować zależności pomiędzy poszczególnymi przedmiotami i żeby szukali języka, którym mogliby w sposób interdyscyplinarny opowiadać o rzeczywistości. - To przyczyni się do budowania pełniejszego i doskonalszego obrazu świata u dzieci i młodzieży - uważa dyrektor CNK. Firmohofer powiedział, że ilość wiedzy, jaką dysponują ludzie, podwaja się co trzy lata i nie da się przewidzieć, jakie rewolucyjne dokonania naukowe zmienią ludzkie życie. Jego zdaniem, wychowawcy i nauczyciele, w związku z szybkim postępem nauki, powinni być więc przygotowani do zasadniczych zmian w profilu zawodowym. A w tym może im pomóc interdyscyplinarne podejście do nauki. W konferencji "Pokazać - Przekazać" uczestniczą nauczyciele reprezentujący różne stopnie edukacji (zarówno przedszkola, jak i licea) oraz różne dziedziny wiedzy. W programie, oprócz warsztatów i pokazów naukowych znajdują się wystąpienia naukowców, którzy w swoich badaniach stosują podejście interdyscyplinarne. Po konferencji nauczyciele będą wiedzieć nie tylko o tym "jak uczyć", ale też "czego uczyć". Spotkania z nauczycielami zakończyć się mają 29 sierpnia.