Celem konkursu była promocja szkoły, dążącej w swoich działaniach do kształtowania w uczniach otwartej i prospołecznej postawy oraz wspierającej aktywność obywatelską młodzieży. Jak mówiła w piątek podczas uroczystego wręczenia nagród minister edukacji Katarzyna Hall, uczeń kończący szkołę powinien być świadomym obywatelem; powinien wiedzieć, że ma wpływ na otaczającą go rzeczywistość, brać udział w wyborach, angażować się społecznie, przystępować do różnych ruchów. Jak zaznaczyła, postawy obywatelskiej uczniowie nie nauczą się tylko na lekcjach. - Młody człowiek musi widzieć żywe przykłady działalności obywatelskiej. Dotknąć i przekonać się osobiście, jak działają organizacje pozarządowe. Wraz z uczniami uczą się w ten sposób postaw obywatelskich ich rodzice - powiedziała minister. - Trzeba wyjść za płot szkoły, zajrzeć za róg i zobaczyć, co się dzieje wokół, co można zmienić, co można stworzyć, a jest wiele do zrobienia - z tymi słowami Hall zwróciła się do zgromadzonych na uroczystości nauczycieli, apelując, by taką postawą zarażali swoich uczniów. Na konkurs nadesłano 116 przykładów dobrych praktyk, dotyczących współpracy między szkołami, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem, w którym działają. Nagrodę główną w kategorii "edukacja obywatelska" otrzymały zespół szkolno-przedszkolny w Kamionnie (woj. wielkopolskie) i Fundacja Obchodów 750-lecia Kamionny. Wspólnie podjęły one szereg działań mających na celu przygotowanie wsi i jej mieszkańców do jubileuszu w 2011 r. Organizują jarmarki, sprzątanie okolicy, zbierają pamiątki. Wspólnie uporządkowały teren pod przyszły plac zabaw dla dzieci. Nagrodę główną w kategorii "edukacja globalna" otrzymały: szkoła podstawowa w Szczeglinie (woj. zachodniopomorskie) i Stowarzyszenie Podróżników Mundi. - Chcieliśmy pokazać dzieciom świat. Planowana wycieczka na Bornholm nie doszła do skutku, ale dzięki stowarzyszeniu nie ruszając się z miejsca poznaliśmy Gruzję, Mongolię, Kenię - mówiła podczas uroczystości dyrektor szkoły, Dorota Rabsztyn-Dudek. Członkowie stowarzyszenia studenci opowiadali dzieciom o swoich wyprawach. Wraz z nimi przygotowali przedstawienia opowiadające o dalekich krajach, ludziach, którzy tam mieszkają, ich kulturze i zwyczajach. W kategorii "wolontariat" nagrodę główną otrzymały: Zespół Szkół nr 4 w Ostrowcu Świętokrzyskim i Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom "Pomocna Dłoń", które zorganizowały akcję przeciw uzależnieniom, agresji i bierności. Nagrodą główną w kategorii "edukacja przedszkolna" uhonorowane zostały - szkoła podstawowa w Lgocie (woj. małopolskie) i tamtejsza Ochotnicza Straż Pożarna, które wspólnie z rodzicami zorganizowały w szkole przedszkole. W kategorii "wsparcie uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych" nagrodę główną przyznano Publicznemu Gimnazjum w Gębicach (woj. wielkopolskie) i Fundacji "Gębiczyn", dzięki którym wspólnie dzieci niepełnosprawne i zdrowe uczestniczą w warsztatach plastycznych i teatralnych. Szkoły będące laureatami nagród głównych otrzymały tablice interaktywne; pozostałe nagrodzone szkoły oraz organizacje pozarządowe dostały sprzęt elektroniczny i multimedialny. Specjalną nagrodę "za najlepszą współpracę na rzecz wielokulturowości i wielowyznaniowości" ufundowaną przez marszałka Senatu Bogdana Borusewicza otrzymały: Szkoła Podstawowa w Świniarach (woj. mazowieckie) i Stowarzyszenie Ekologiczno- Kulturalne ZIARNO. Zrealizowały one wspólnie "Plener ekumeniczny w Wiączeminie" dotyczący tamtejszego zabytkowego zboru ewangelicko- augsburskiego. Nagrody od MEN za materiały na temat współpracy szkół i organizacji pozarządowych otrzymały dziennikarki Radia Kraków: Katarzyna Pelc i Ewa Szkurłat.