Konkurs został zorganizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (NIFC) pod patronatem ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego. Firma Migliore & Servetto Architetti Associati otrzyma 50 000 euro oraz zaproszenie do negocjacji, której przedmiotem będzie szczegółowe opracowanie ekspozycji projektu. II nagroda, której wysokość wynosi 30 000 euro, przypadła Piotrowi Govenlock ze Studia Projektowego z Warszawy. Wyróżniono także dwa projekty, którym przyznano po 10 000 euro; jest to szwajcarska firma Holzer Kobler Architekturen GmbH z Zurichu oraz włoska firma Progetto Media srl z Mediolanu. Jak powiedział dyrektor NIFC, Grzegorz Michalski, "w założeniach projektu chodziło o prezentację biografii i muzyki Fryderyka Chopina, jego kręgu przyjacielskiego, wpływu jakiemu ulegał, czyli źródeł inspiracji dla jego muzyki, ale także wpływu jaki wywierał na innych kompozytorów; chodziło o muzeum nowoczesne, bez zakazów, interaktywne, edukacyjne i adresowane bardzo szeroko, także do tych, którzy o Chopinie wiedzą niewiele, a muzyki poważnej nie lubią". Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie upływał 16 maja 2008 roku. Po weryfikacji przedstawionej dokumentacji, 21 maja zaproszono do dalszego udziału w konkursie 32 firmy i osoby spełniające kryteria formalne. Wśród nich było aż 21 firm zagranicznych, w tym reprezentanci Austrii, Danii, Grecji, Szwajcarii, Holandii, Włoch, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Pozytywną weryfikację wniosków przeszło też 11 podmiotów z Polski. Według przewodniczącej sądu konkursowego, muzykolog prof. Ireny Poniatowskiej podstawowymi kryteriami oceny nadesłanych projektów była "ich oryginalność, realność wykonania w zaplanowanym czasie, zgodność koncepcji z wytycznymi zawartymi w założeniach programowych oraz koszt realizacji koncepcji". Zgodnie z ustaleniami zawartymi w dokumencie sądu konkursowego, uzasadniającym I-szą nagrodę, firma Migliore & Servetto Architetti Associati zwraca uwagę m.in. jasną i przejrzystą wizją ekspozycji, krystaliczną i współczesną koegzystencją formy i treści, optymalnym wpisaniem elementów ekspozycji w strukturę obiektu, z wykorzystaniem walorów architektonicznych pomieszczeń, otwartość założeń umożliwiająca kreatywny, merytoryczny rozwój wystawy, integracją muzyki i obiektu w przestrzeni muzealnej, wielopoziomowością przekazu dostosowaną do potrzeb indywidualnego widza i grupy widzów. Jak powiedziała sędzia Zespołu Rozstrzygającego, muzykolog Alicja Knast, "najważniejszą zaletą wygranego projektu jest to, że się świetnie wpisuje w strukturę budynku muzeum, którym jest Zamek Ostrogskich; poza tym jest to wystawiennictwo na najwyższym poziomie, widać, że ci projektanci to profesjonaliści, którzy mają podejście do obiektu muzealnego na miarę XXI wieku". Sąd konkursowy składał się z Zespołu Oceny Formalnej, a także z Zespołu Rozstrzygającego, w którego składzie byli. m.in. reżyser filmowy Andrzej Wajda, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta St. Warszawy Joanna Bojarska, scenograf i reżyser teatralny Leszek Mądzik, architekt Maciej Miłobędzki, scenograf Borys Kudlicka, dyrektor "Haus der Musik" w Wiedniu Simon K. Posch i dyrektor Museum of London, prof. Jack Lohman.