W ubiegłym tygodniu, w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów. Jak powiedział Witczyński, w połowie tygodnia rozpocznie się druga tura badań struktury gruntu przy wykorzystaniu fal dźwiękowych. Poprzednie badanie struktury gruntu przeprowadzono za pomocą georadaru - urządzenie porusza się po powierzchni gruntu, emitując fale o określonej częstotliwości. - Opracowanie badań i ekspertyzy w optymistycznym wariancie będą gotowe w ciągu kilkunastu dni, może trochę później. Po opracowaniu badań będziemy mogli powiedzieć coś więcej o sytuacji na budowanej stacji Powiśle - zaznaczył. Witczyński dodał, że jeśli grupa ekspertów podczas analizy wyników stwierdzi, że brakuje danych, zostaną przeprowadzone kolejne badania. Badania geologiczne na potrzeby budowy centralnego odcinka II linii były wykonywane w roku 2004 a następnie uzupełniane w roku 2007 i 2009 przez konsorcjum firm Geoteko, Geoprojekt i SGGW - poinformował Paweł Siedlecki z działu prasowego Metra Warszawskiego. Jak dodał, badania wykonano na zlecenie Metra Warszawskiego. Natomiast w ramach kontraktu podpisanego z wykonawcą, było on zobowiązany do wykonania uzupełniających badań geologicznych. Badania na zlecenie AGP Metro i w ustalonym przez wykonawcę zakresie wykonało konsorcjum firm Geoteko i Hydrogeostudio. Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra. Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Natomiast w związku z awarią tarcze "Wisła I" i "Wisła II" prawdopodobnie zaczną prace nie od drążenia tunelu pod Wisłą, ale od krańcowej stacji w prawobrzeżnej części Warszawy - od Dworca Wileńskiego. Tunele drążą obecnie dwie z czterech tarcz TBM. Pierwsza z nich "Anna" przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m. Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie.