Jak przypomniała podczas czwartkowej konferencji prasowej rzeczniczka kampanii Monika Czaplicka, w zeszłym roku Biblioteka Narodowa wspólnie z TNS OBOP przeprowadziła badanie czytelnictwa wśród Polaków, którego wyniki były "zatrważające". - Okazało się, że 56 proc. z nas w 2010 roku nie przeczytało ani jednej książki, a 46 proc. w miesiącu poprzedzającym badanie nie przeczytało artykułu dłuższego niż trzy strony, włączając w to media elektroniczne. Według nas, to straszny wynik, szczególnie jeśli go porównamy z naszym południowym sąsiadem Czechami, gdzie czytelnictwo jest na poziomie 90 proc. Więc stwierdziliśmy, że trzeba powiedzieć głośno, jak czytanie jest potrzebne - podkreśliła Czaplicka. Ideą akcji jest promowanie czytelnictwa Inicjatorka i szefowa kampanii społecznej "Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!" Bianka Siwińska dodała, że ideą akcji jest promowanie czytelnictwa w pewien nowy, może nieco zaskakujący, sposób. - Wydaje się, że połączenie wątków erotycznych z intelektem jest dość oczywiste, ale okazuje się, że musiała się jednak zebrać grupa kilku osób, które chciały o tym powiedzieć bardziej dobitnie i tak powstała Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy oraz pomysł na kampanię - powiedziała Siwińska. Pisarz Jacek Dehnel, który znalazł się na jednym ze zdjęć promującej kampanię wystawy w stołecznym Traffic Clubie, podkreślił, że bardzo popiera czytelnictwo, nie tylko z racji zawodowej, ale też dlatego, że zmienia ono społeczeństwo. -Literatura uczy nas, jak mądrze przejść przez życie, uczy empatii i szacunku do drugiego człowieka. I im więcej obywateli będzie czytało, i im więcej będą czytali, tym społeczeństwo myślę będzie lepsze. Ta akcja ma w sobie coś lekkiego i dowcipnego; myślę, że to również zachęciło mnie do udziału w niej - mówił Dehnel. Zdjęcia osób znanych i pasjonatów literatury Wystawę będzie można oglądać w dziale z książkami w Traffic Clubie prawdopodobnie do końca stycznia 2012 r. Jak zaznaczają organizatorzy, znalazły się na niej zdjęcia zarówno osób znanych, jak i zwykłych pasjonatów literatury. - Chcieliśmy, żeby akcję promowały osoby popularne, które przyciągną chociażby media, ale także zwykli czytelnicy, z którymi każdy może się utożsamić. Bardzo nam zależało na tej różnorodności - zaakcentowała rzeczniczka kampanii dodając, że ma nadzieję na pokazanie ekspozycji także w innych miastach. Część fotografii w okolicznościowym kalendarzu Część fotografii, które można zobaczyć na wystawie, znalazła się także w okolicznościowym kalendarzu, wydanym w nakładzie tysiąca egzemplarzy. Część ma zostać ofiarowana organizacjom pozarządowym; wedle informacji organizatorów jeden z nich będzie również przekazany na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Kampania posiada także swoją stronę internetową. Na www.nieczytasz.pl można zapoznać się z jej założeniami, a także przesłać organizatorom swoje zdjęcie w łóżku z książką, które później ma zostać umieszczone na stronie. Akcja posiada również swój profil na Facebooku.