- W powszechnym przekonaniu oglądanie filmów to czysty relaks, a jedyne, co warto zrobić po seansie, to opowiedzieć fabułę - zwracają uwagę organizatorzy kampanii, którzy za jej pośrednictwem pragną zachęcić młodych polskich widzów do "krytycznej rozmowy o filmach". - Tak jak w szkole nie uczymy tylko połowy alfabetu, tak nie powinniśmy traktować po macoszemu filmu, bo wtedy pozwalamy na (...) wizualny półanalfabetyzm - ocenił jeden z ambasadorów kampanii dr Jacek Wasilewski z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. - Dopóki młodzież nie będzie miała możliwości rozmawiania o metaforach w filmie, dopóty będzie traktować film jako ruchomą wersję tabloidu z ulubionymi aktorami - uważa Wasilewski. Kampania społeczna PISF ma na celu przekonanie nastolatków, że warto zwracać uwagę na wszystkie elementy tworzące film - tłumaczą organizatorzy. Znajomość poszczególnych elementów filmu sprawia, że "rozmowa na temat ostatnio obejrzanego obrazu Almodovara, Tarantino czy Smarzowskiego może wyjść poza standardowe ramy "lubię to" albo "ale słabe" - podkreśla PISF. Element kampanii stanowią konkursy, np. konkurs "Skrytykuj!", organizowane na portalu skrytykuj.pl. Zadaniem młodzieży w ramach konkursu "Skrytykuj!", który potrwa do 1 marca, jest opublikowanie własnej recenzji dowolnego filmu w formie pisemnej lub wideo. Jak zapowiedziano, oryginalność pomysłu, a przede wszystkim "świadomy charakter krytyki", stanie się dla trójki nastolatków biletem do udziału w jury młodzieżowym na Festiwalu Off Plus Camera w Krakowie (tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 12-21 kwietnia). Na portalu dostępny jest dedykowany młodzieży "Poradnik krytyka", zwierający m.in. sugestie, na co warto zwrócić szczególną uwagę przy pisaniu recenzji. Na stronie jest też możliwa wymiana filmowych wrażeń, w ramach udostępnionej platformy blogowej. Ambasadorami kampanii są, oprócz dr. Wasilewskiego, aktorzy: Joanna Kulig, Eryk Lubos, Katarzyna Zielińska, Tomasz Schuchardt i Arkadiusz Jakubik. Ambasadorzy będą zamieszczać na portalu skrytykuj.pl swoje komentarze, w których opowiedzą o ważnych dla siebie filmach. - Umiejętność interpretacji i analizy kina mainstreamowego ułatwi w przyszłości młodym widzom zrozumienie bardziej wyrafinowanego języka filmowego oraz przełoży się na zainteresowanie kinem artystycznym - oceniają organizatorzy kampanii.