Camera obscura jest zjawiskiem optycznym, które polega na odwróceniu i pomniejszeniu rzeczywistego obrazu. W Królikarni obraz ten powstanie w zaciemnionym pomieszczeniu, gdzie wpadające przez otwór z soczewką promienie słoneczne skupione zostaną na ścianie o wypukłej fakturze, tworząc mozaikę fasady zabytkowego obiektu. - Wytworzony przez camerę obscurę obraz jest odwrócony. Jest to aluzja do rejestracji ludzkiego oka. Dopiero mózg przetwarza ten obraz tak, abyśmy widzieli poprawnie. Twórcy - Katarzyna Korzeniecka i Szymon Rogiński - chcieli wpłynąć właśnie na ten proces przetwarzania obrazu i, w sposób autorski, wpłynąć na odmienny sposób percepcji widza - powiedziała Katarzyna Juchniewicz, dyrektor Fundacji Architektury i koordynator cyklu "Scenografie miejskie. Współdziałania". Pracy Korzenieckiej i Rogińskiego będą towarzyszyć wykłady o wykorzystaniu camery obscury w sztuce; malarze i graficy stosowali ją jako narzędzie pomocnicze do dokładnego wykreślania perspektywy przy malowaniu widoków architektonicznych. Instalacja jest prezentowana w ramach cyklu projektów "Scenografie miejskie. Współdziałania". Oprócz "Camery obscury" na cykl składają się prace Marty Paulat i Jana Mioduszewskiego ("Relief") oraz Olgi Mokrzyckiej i Nicolasa Grospierre'a ("Czasoprzestrzeń"). - Cykl projektów "Scenografie miejskie. Współdziałania" ma na celu uatrakcyjnienie przestrzeni warszawskiej. Chcieliśmy sprawdzić, jak społeczeństwo uczestniczy w tworzeniu przestrzeni miejskiej. Czy istnieje demokratyczna możliwość wpływania na nią, czy musi to być działanie odgórne - powiedziała Juchniewicz. Szymon Rogiński kształcił się w laboratorium "Szkoły na kółkach" Teatru Derevo w Dreźnie. Pracuje artystycznie i zawodowo jako fotograf. Według "Luerzer's Archive" jest jednym z 200 najlepszych fotografów reklamowych na świecie. Miał kilka wystaw, m.in. "Zasiedzenie" w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu w 2004 roku, "Nowi dokumentaliści" w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie w 2006. Jest również autorem fotografii do książki Zbigniewa Rogalskiego "Zdążyć przed zachodem słońca". Katarzyna Korzeniecka jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 2000 roku w "Gościnnej Pracowni Malarstwa" Leona Tarasewicza. W swym dorobku ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. Była jedną z 16 artystek młodego pokolenia zaproszonych do projektu "Sztuka matek" prezentowanym w tym roku w Galerii "No women, no art". Artystki prezentowały macierzyństwo jako ważny etap ich życia oraz powód wielu zmian. Instalację "Camera obscura" w parku Królikarni będzie można oglądać do 2 grudnia.