Kampania "Mama reaktywacja" ma zwrócić uwagę opinii społecznej na problemy związane z powrotem do aktywnego życia zawodowego kobiet po urodzeniu dzieci. Z badań przedstawionych w trakcie konferencji inaugurującej II część tej kampanii wynika, że 52 proc. Polek w wieku powyżej 15 lat w ogóle nie pracuje. Zdaniem Ewy Lisowskiej ze Szkoły Głównej Handlowej, w Polsce bardzo słabo rozpowszechnione są wśród pracodawców formy zatrudnienia inne niż umowy stałe. Tymczasem - jak mówiła - w innych krajach Unii Europejskiej formy takie jak praca na pół etatu, praca na umowę o dzieło, tele-praca są bardzo popularne i pozwalają kobietom, będącym matkami, spełniać się zarówno zawodowo, jak i w stosunku do rodziny. - W innych krajach europejskich jest trend, by umowy były bardziej zróżnicowane niż tylko na pełny etat na czas nieokreślony - zaznaczyła. W ramach przeprowadzonych w Polsce badań poświęconych firmom przyjaznym matkom, zrealizowano konkurs "Firma równych szans". Jak tłumaczyła Lisowska, "eksperci określili obszary do badania w konkretnych firmach (m.in. rekrutacja, ochrona przed zwolnieniami, szkolenia, wynagrodzenia). "Nawet wśród firm, które się zgłosiły do konkursu, a więc chciały się czymś pochwalić, standard europejski w zakresie polityki równości z trudem toruje sobie drogę" - mówiła Lisowska. Grażyna Spytek-Bandurska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych podkreśliła, że pracodawcy obawiają się zatrudniać kobiety, które są młodymi matkami, z kilku powodów. - Pierwszy problem, to fakt, że młode mamy mogą - choć nie zawsze tak jest - korzystać z dłuższych nieobecności w pracy - mówiła. - Mają prawo do tego, by od pierwszych dni ciąży korzystać ze zwolnień lekarskich. Gdy nagle bez uprzedzenia pracownica idzie na zwolnienie, pracodawca musi szybko zareagować, zorganizować pracę inaczej. W małych firmach to często duży problem - tłumaczyła. Diana Wosińska z kancelarii FKA przypomniała, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało m.in. projekt nowelizacji ustawy regulującej kwestie opieki nad dziećmi do lat trzech, tzw. ustawy żłobkowej. Nowelizacja ułatwiłaby m.in. zakładanie żłobków, a tym samym dostęp do nich. "Dziś żłobki są traktowane jak zakłady opieki zdrowotnej i aby je założyć, trzeba spełnić szereg ostrych wymagań, m.in. sanitarnych - mówiła. Projekt przewiduje również m.in. utworzenie instytucji tzw. opiekuna dziennego - osoby, która zajmuje się dzieckiem w swoim domu. Według ostatnich doniesień medialnych projekt ma trafić pod obrady rządu w marcu. W ramach kampanii w Warszawie pojawiły się billboardy promujące zatrudnianie kobiet-matek. Pierwsza część kampanii odbyła się w ubiegłym roku.