Reklama

Reklama

II linia metra otwarta. Planowano ją 80 lat temu

II linia warszawskiego metra została otwarta. Uruchomioną już tuż po godz. 9.30. Dziś przez cały dzień można nią jeździć za darmo. - Już prawie 80 lat temu planowano tę linię. Budowa była dla nas ogromnym wyzwaniem - począwszy od niewybuchów, których było ok. 600, po bardzo trudną sytuację geologiczną - powiedziała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, otwierając II linię.

Przekonywała, że to moment historyczny.

Reklama

- Zmieni całą Warszawę, nie tylko te dzielnice, przez które będzie przechodzić - podkreśliła. - Na pewno zmieni się Praga, wiążemy z tym ogromne nadzieje - dodała.

Podziękowała warszawiakom, którzy przez kilka lat znosili uciążliwości związane z budową. Podkreślała, że od niedzieli skróci się do kliku minut przejazd komunikacją miejską z jednej na drugą stronę Wisły.

Wcześniej na Twitterze napisała: "Dzisiaj przejazd nową linią bezpłatny. "Zapraszam wszystkich mieszkańców do korzystania".

Centralny odcinek II linii metra o długości ponad 6 km łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.

Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra będzie Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

W listopadzie ub.r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia. Ratusz tłumaczył, że opóźnienie w oddaniu II linii metra spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji "Rondo Daszyńskiego", do którego doszło 2 grudnia.

Dowiedz się więcej na temat: II linia metra

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy