Egzemplarz hummera został wypożyczony Muzeum Wojska Polskiego dla uczczenia przypadającej w tym roku 10. rocznicy przystąpienia naszego kraju do NATO oraz 90. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a USA. - Dzięki uprzejmości armii Stanów Zjednoczonych nasze zbiory wzbogacają się o jeden z najnowszych egzemplarzy hummera, wozu bojowego, który służy w licznych misjach i jest obiektem zainteresowania nie tylko wojskowych, ale również kolekcjonerów i miłośników militariów. Egzemplarz ten dzięki uprzejmości producenta AM General Corporation został nam wypożyczony do końca sierpnia - mówił dyrektor Muzeum Wojska Polskiego, Janusz Cisek. Przekazując pojazd ambasador USA podkreślił swoją radość z faktu, że goście muzeum będą mogli zapoznać się ze sprzętem, który jest na stałym wyposażeniu armii amerykańskiej. - To pojazd, który transportuje i ochrania naszych żołnierzy, marynarzy i piechotę morską i jest podstawowym pojazdem naszych wojsk. Przez ostatnie ćwierć wieku zostało wyprodukowanych ponad 200 tys. egzemplarzy w 65 wariantach. Ten pojazd wielokrotnie służył polskim i amerykańskim żołnierzom w misjach wojskowych i stanowi kolejny przykład współpracy między naszymi krajami - powiedział Ashe. Jak dodał dyrektor Muzeum Wojska Polskiego, hummer będzie prezentowany w ramach stałej ekspozycji muzeum do końca sierpnia i do tego czasu zwiedzający będą go mogli oglądać zarówno z zewnątrz, jak i zapoznać się z jego wewnętrznym wyposażeniem. - Co pewien czas planujemy oferowanie możliwości przejażdżki pojazdem. O terminach będziemy informować na naszej stronie internetowej www.muzeumwp.pl. Obecnie mogę zapowiedzieć możliwość takiego przejazdu w dniu święta Wojska Polskiego - zapowiedział Cisek. Przekazany w poniedziałek egzemplarz będzie eksponowany w muzeum do końca sierpnia, później ma zostać zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach i być może zasilić wyposażenie naszej armii. Jak zapewniają władze Muzeum Wojska Polskiego, placówka podejmie starania o ponowne wypożyczenie pojazdu na potrzeby ekspozycji lub o udostępnienie muzeum innego egzemplarza tej marki. Historia hummera sięga końca lat 70. XX wieku, kiedy armia amerykańska rozpisała konkurs na nowy uniwersalny samochód użytkowy. Projekt nazwano High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, w skrócie HMMWV. Humvee (popularnie zwany, podobnie jak jego wersja cywilna hummerem) został zaprojektowany w latach 1979- 83 i produkowany w wersji podstawowej od 1985 roku. Do służby w armii amerykańskiej został przyjęty w roku 1984, kiedy zamówiono pierwszą partię aut. Chrzest bojowy model przeszedł podczas interwencji amerykańskiej w Panamie w 1989 roku, lecz znany stał się szerzej dopiero w czasie wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku. Zamiar przyjęcia hummera do uzbrojenia Wojska Polskiego sygnalizowano już w latach 90. Ostatecznie jednak dopiero w 2002 roku rozpoczął testy w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku koło Warszawy. W listopadzie przedstawiciele Polski i USA podpisali porozumienie w sprawie przekazania Wojsku Polskiemu pierwszych 217 pojazdów HMMWV. HMMWV posiada napęd na cztery koła, oparcie konstrukcji na stalowej ramie, niezależne zawieszenie wszystkich kół, zdolność pokonywania zróżnicowanych przeszkód i wodoszczelną konstrukcję. Może przewozić do czterech żołnierzy, nieduży ładunek i ciągnąć niewielkie działo artyleryjskie lub przeciwlotnicze. Do jego wyposażenia może także należeć karabin maszynowy, granatnik automatyczny lub wyrzutnia rakietowa. Pojazd wykorzystuje się jako transporter piechoty, pojazd wsparcia lub sanitarny.