Gronkiewicz-Waltz powiedziała na konferencji prasowej, że przyczyną późniejszego otwarcia metra jest pożar, jaki wybuchł 2 grudnia na stacji Rondo Daszyńskiego. Doszło tam do zapalenia się akumulatorów. Dodała, że pożar został szybko opanowany i nie zdołał się on rozprzestrzenić. Prezydent przyznała, że późniejsze otwarcie metra może budzić niezadowolenie mieszkańców, ale nie może "zlekceważyć tego incydentu, który się wydarzył". Poinformowała, że w czwartek spotkała się z osobami odpowiedzialnymi za budowę metra, a w piątek z komendantem warszawskiej straży pożarnej. Podkreśliła, że przesuniecie otwarcia metra nie wynikają "z inżynieryjnej części odbiorów", ponieważ one nadal trwają, lecz z powodów bezpieczeństwa. - Najważniejsza jest odpowiedzialność, ostrożność, aby wszystko było dobrze sprawdzone, aby metro mogło normalnie przewozić pasażerów - mówiła. Gronkiewicz-Waltz zapewniła, że przyczyny pożaru są sprawdzane, kontrolowane są także pozostałe stacje. Dodała, że w tej chwili zostały wstrzymane dalsze prace straży pożarnej oraz przejazdy testowe pociągów; mogą one ruszyć najwcześniej w przyszłym tygodniu. Dodała, że będą one trwały trochę dłużej niż pierwotnie zakładano, bo około dwóch, trzech tygodni. Wcześniej miało być to 7-10 dni. Prezydent dodała, że jeszcze przed wpuszczeniem pasażerów do pociągów, przeprowadzone zostaną też ćwiczenia koordynacyjne służb w metrze z udziałem policji, straży pożarnej i oddziałów antyterrorystycznych. Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 km łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński". Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska". Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra. Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.