Rzecznik prasowy Głównego Inspektora Sanitarnego Jan Bondar poinformował w poniedziałek w rozmowie, że ulotki będą rozdawane m.in. w czterech miastach gospodarzach rozgrywek, na lotniskach, dworcach, obiektach sportowych, strefach kibica, w hotelach oraz na przejściach granicznych. Ulotki zostały przygotowane w różnych wersjach językowych: polskiej, angielskiej, rosyjskiej i niemieckiej. Bondar wyjaśnił, że "celem kampanii jest ograniczenie ryzykownych zachowań zdrowotnych, jakie mogą pojawić się w kontekście organizacji imprez masowych". Chodzi o ograniczenie zdrowotnych następstw palenia tytoniu, nadużywania alkoholu oraz używania narkotyków. Główne cele kampanii Celem kampanii jest też ograniczenie liczby zatruć pokarmowych, związanych z niewłaściwym przygotowaniem lub przechowywaniem żywności, a także liczby zachorowań na inne choroby zakaźne związane z niewłaściwą higieną osobistą. Bondar dodał, że chodzi ponadto o ograniczenie skutków ryzykownych zachowań seksualnych, m.in. zakażeń wirusem HIV oraz chorobami wenerycznymi przenoszonymi drogą płciową. Pięć zasad bezpiecznego kibicowania Ulotki zawierają pięć zasad bezpiecznego i zdrowego kibicowania. Jest tam informacja przypominająca o zakazie palenia tytoniu w miejscach niedozwolonych, w tym na stadionach. Druga zasada dotyczy zakazu picia alkoholu (w tym piwa) na ulicach, placach, w parkach, w środkach i na przystankach komunikacji publicznej, a także zakazu prowadzenia pojazdów przy zawartości alkoholu we krwi powyżej 0,2 promila. Na ulotce znalazło się też ostrzeżenie, aby unikać przypadkowych kontaktów seksualnych i używać prezerwatyw. Przypomniano, że w Polsce posiadanie narkotyków jest nielegalne i karalne. Ostatnia zasada brzmi: "Pamiętaj o higienie! Myj ręce. Myj owoce i warzywa. Dbaj o nawodnienie organizmu. Pij duże ilości wody, najlepiej niegazowanej". Najlepszym zabezpieczeniem przestrzeganie zasad - Najlepszym zabezpieczeniem jest przestrzeganie takich podstawowych zasad - zaznaczył Bondar. Jak dodał, "to od nas samych w największym stopniu zależy, czy unikniemy ryzyka potencjalnej choroby". Rzecznik GIS poinformował, że trwają rozmowy, aby w ramach kampanii były emitowane także spoty w języku polskim i angielskim na nośnikach elektronicznych w środkach komunikacji miejskiej, w lokalach, w których transmitowane będą mecze ME, w lokalnych telewizjach kablowych oraz w telewizjach internetowych. Kampania została przygotowane w partnerstwie z Krajowym Biurem do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowym Centrum ds. AIDS oraz Biurem Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce.